Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
1. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S2 Kokeilu |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S3 Suunnittelu - tavoitteellisen toiminnan harjoittelu - esitetään oma suunnitelma sanallisesti tai piirroksina - ekologisen näkökulman huomioiminen |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen - tutustutaan sanallisiin ohjeisiin - tutustutaan käsityön työvälineisiin ja materiaaleihin - mittaaminen - saksilla leikkaaminen - kaavan käyttö - työturvallisuus ja työskentelyasennot - liitostekniikat - lankatyöt - työn viimeistely - rakennussarjat |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. |
S5 Dokumentointi - oppilas kertoo sanallisesti tai kirjallisesti, kuinka hänen työnsä eteni |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S6 Arviointi - oman ja toisen työn arvostaminen, myös prosessin aikana - arviointi kohdistuu sekä työskentelyyn että tuotteeseen |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
|
|
2. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi - Ideoidaan tuotteita valittujen materiaalien ja teemojen pohjalta.
Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S2 Kokeilu
Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S3 Suunnittelu - tavoitteellisen toiminnan harjoittelu - esitetään oma suunnitelma sanallisesti tai piirroksina - tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen suunnittelun tukena |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen - tutustutaan kirjallisiin ja sanallisiin ohjeisiin - tutustutaan käsityön työvälineisiin ja materiaaleihin - mittaaminen - saksilla leikkaaminen - kaavan käyttö - työturvallisuus ja työskentelyasennot - liitostekniikat - lankatyöt - työn viimeistely - rakennussarjat
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. |
S5 Dokumentointi - oppilas kuvailee suullisesti tai kirjallisesti (teksti, piirros) omaa ideointiaan - oppilas kertoo sanallisesti tai kirjallisesti, kuinka hänen työnsä eteni - käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa dokumentoinnin osanaLaaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S6 Arviointi - oman ja toisen työn arvostaminen, myös prosessin aikana - arviointi kohdistuu sekä työskentelyyn että tuotteeseen
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |