Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
1. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Omat kuvakulttuurit: - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit)
|
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
S2 Ympäristön kuvakulttuurit - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit)
|
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
S3 Taiteen maailmat - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit) |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
Laaja-alainen osaaminen L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Asetetaan tavoitteita ja toimitaan niiden mukaan. Arvioidaan omaa toimintaa. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Havaitaan, ymmärretään, koetaan, tulkitaan ja tuotetaan kuvataidetta ja -kulttuuria L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Huolehditaan työturvallisuudesta ja työskentely-ympäristön siisteydestä sekä työvälineistä. L4 Monilukutaito Erotetaan fakta ja fiktio kuvaviestinnässä. Kriittisen kuvalukutaidon kehittyminen L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Tuotetaan kuvia monipuolisesti käyttäen teknologian tarjoamia käyttöympäristöjä. L6 Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Opitaan pitkäjänteistä työskentelyä ja vastuunkantamista. Toteutetaan projekteja ja toimitaan ryhmässä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Käytetään kuvia vaikuttamisen välineenä. |
|
2. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Omat kuvakulttuurit - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - valokuvaus: välineen käyttö, tutustutaan kuvauslupaan - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, kylmä ja lämmin, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (esim. kuvituskuvat, lehtikuvat, mainos, muotokuva, maisema) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit) |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
S2 Ympäristön kuvakulttuurit - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - valokuvaus: välineen käyttö, tutustutaan kuvauslupaan - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, kylmä ja lämmin, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (esim. kuvituskuvat, lehtikuvat, mainos, muotokuva, maisema) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit) |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
S3 Taiteen maailmat - piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, erilaiset liidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto - muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina) - rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit) - painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta) - valokuvaus: välineen käyttö, tutustutaan kuvauslupaan - kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, kylmä ja lämmin, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino) - erilaiset kuvatyypit (esim. kuvituskuvat, lehtikuvat, mainos, muotokuva, maisema) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana - kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset) - rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit) |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet näkyviin) - prosessin arvioinnissa käytetään suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - vertaisarviointia aletaan harjoitella |
Laaja-alainen osaaminen L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Asetetaan tavoitteita ja toimitaan niiden mukaan. Arvioidaan omaa toimintaa. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Havaitaan, ymmärretään, koetaan, tulkitaan ja tuotetaan kuvataidetta ja -kulttuuria L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Huolehditaan työturvallisuudesta ja työskentely-ympäristön siisteydestä sekä työvälineistä. L4 Monilukutaito Erotetaan fakta ja fiktio kuvaviestinnässä. Kriittisen kuvalukutaidon kehittyminen L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Tuotetaan kuvia monipuolisesti käyttäen teknologian tarjoamia käyttöympäristöjä. L6 Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Opitaan pitkäjänteistä työskentelyä ja vastuunkantamista. Toteutetaan projekteja ja toimitaan ryhmässä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Käytetään kuvia vaikuttamisen välineenä. |
|
|