Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
1. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ajattelun taidot - Matematiikka tuodaan osaksi arkea - Leikkien avulla havainnoidaan yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia - Ajattelun muuttaminen matematiikan kielelle - Oppilas osaa kuvata matemaattisen lauseen kuvilla ja havaintovälineillä - Harjoitellaan noudattamaan vaiheittaisia toimintaohjeita |
|
S2 Luvut ja laskutoimitukset - Lukukäsite: lukumäärä, lukusana, numeromerkintä. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla. - Lukujen ominaisuuksien tutkiminen (parillisuus) - Lukujen 1-10 hajotelmat - Lukujen vertailu ja asettaminen järjestykseen lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100 - Yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100 - Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita |
|
S3 Geometria ja mittaaminen - Havainnoidaan arkielämän kolmiulotteista ympäristöä. Suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. - Tutustutaan yhdessä kappaleisiin ja tasokuvioihin. Keinoina käytetään rakentamista ja piirtämistä. - Tutustutaan mittaamiseen - Tutustutaan käsitteisiin pituus, massa, tilavuus ja aika (keskeiset mittayksiköt) - Kellonajat ja ajan yksiköt |
|
S4 Tietojenkäsittely ja tilastot - Harjoitellaan tietojen keräämistä kiinnostavista aihepiireistä - Yksinkertaisten taulukoiden ja diagrammien tunnistamista |
|
|
2. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ajattelun taidot - Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista - Ohjelmoinnin alkeet, laaditaan vaiheittaisia toimintaohjeita |
|
S2 Luvut ja laskutoimitukset - Lukujen vertailu ja asettaminen järjestykseen lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100 - Yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100 - Harjoitellaan vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa - Kertolaskun käsite opetallaan konkretian avulla - Opetellaan kertotauluja 0-5 ja 10 - Tutustutaan kertolaskun ja jakolaskun yhteyteen - Murtoluvun käsitteeseen tutustuminen - Harjoitellaan tuloksen suuruusluokan arviointia konkreettisesti |
|
S3 Geometria ja mittaaminen - Tutustutaan yhdessä kappaleisiin ja tasokuvioihin. Keinoina käytetään rakentamista ja piirtämistä. Ohjataan löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan em. voidaan luokitella. - Harjoitellaan mittaamista - Harjoitellaan käsitteiden pituus, massa, tilavuus ja aika käyttöä (keskeiset mittayksiköt) - Kellonajat ja ajan yksiköt |
|
S4 Tietojenkäsittely ja tilastot - Harjoitellaan tietojen keräämistä kiinnostavista aihepiireistä |
|
|