Evankelisluterilainen uskonto
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 1
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon - erilaiset perheet - Raamatun kertomuksia ja suuria juhlapyhiä - kirkkovuoden juhlia - virret ja muu hengellinen musiikki |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kirjallinen itsearviointi (esim. hymynaamat) |
S2 Uskontojen maailma - kotiseurakunta |
|
S3 Hyvä elämä - pelko ja rohkeus - omatunto - oikea ja väärä Raamatun kertomusten kautta - oppilaiden omasta elämästä nousevien kysymyksien pohtiminen |
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille. (L2) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kultaisen säännön merkitys arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) |
|
|
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 2
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon - elämänkaareen lliityvät juhlat - kristilllistä symboliiikkaa ja liturgiset värit - kirkkovuoden juhlia - virret ja hengellinen musiikki - Isä meidän -rukous |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kirjallinen itsearviointi (esim. hymynaamat) |
S2 Uskonojen maailma - oman paikkakunnan uskonnoliset yhteisöt - kotiseurakunta |
|
S3 Hyvä elämä -kultainen sääntö - riitojen ratkaiseminen - minä olen arvokas ja Jumalan luoma - oma ja toisten oma Raamatun kertomusten kautta ( esim laupias samarialainen) - oppilaiden omasta elämästä nousevien kysymyksien pohtiminen |
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille. (L2) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kultaisen säännön merkitys arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) |
|