Ortodoksinen uskonto
Ortodoksisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1 ja 2
![]() |
![]() |
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon
|
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kirjallinen itsearviointi (esim. hymynaamat) |
S2 Uskontojen maailma Oma seurakuntani: - Jeesuksen elämän pääkohdat - elämää Jeesuksen ajan Palestiinassa Muihin kirkkoihin ja lähiympäristön uskontoihin tutustuminen |
|
S3 Hyvä elämä - erilaisuus ja toisten hyväksyminen - eettisten kysymysten pohtiminen - pelko ja rohkeus - omatunto - oikea ja väärä Raamatun kertomusten kautta - oppilaiden omasta elämästä nousevien kysymyksien pohtiminen
|
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille. (L2) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) |