Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
1. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
- harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista - harjoitellaan äänenkäyttöä ja artikulaatiota - harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa - harjoitellaan kuuntelutaitoja - kehitetään mielikuvitusta erilaisten tehtävien ja leikkien avulla - harjoitellaan tunneilmaisua - havainnoidaan erilaisia viestintätapoja |
Välitön/suullinen palaute miten lapsi osallistuu esim. draamaharjoitukseen Kannustaminen, positiivinen rohkaisu, esiintymistilanteisiin osallistuminen Ohjauksen antaminen, esim. puhuisitko kuuluvammalla äänellä Tilan antaminen lapsen omalle luovuudelle, "miten tämä meni sinun mielestä?" omalta parilta/ryhmältä/luokalta saatava palaute harjoituksen jälkeen |
S2 Tekstien tulkitseminen - opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä - tutustutaan erilaisiin teksteihin (monilukutaito) - ohjataan käyttämään erilaisia tietolähteitä |
Mekaanisen lukemisen taito lukunopeus vs. oikein lukeminen Ymmärtävän lukemisen taito -> lyhyen tehtäväkäskyn ymmärtäminen Oman taitotason mukaisen lukemiston valinta (oman lukutaidon itsearviointia) |
S3 Tekstien tuottaminen - kerrotaan satuja - kehitetään mielikuvitusta erilaisten tehtävien ja leikkien avulla (sadutus) - harjaannutetaan käsin kirjoittamisen taitoja - opitaan oikeinkirjoituksen perusasiat sanatasolla - tutustutaan tietokoneella kirjoittamiseen |
Tavuttaminen Ymmärrettävien, luettavien sanojen kirjoittaminen (vs. rauniosanoja) Sanavälit Kannustetaan ja rohkaistaan omien tarinoiden kertomiseen (pareittain, pienryhmissä) |
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - vahvistetaan kielellistä tietoisuutta erilaisten harjoitusten avulla - tehdään yhteistyötä kirjaston kanssa lukemaan houkuttelemisessa - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä |
Ei arvioida |
|
|
2. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista - harjoitellaan äänenkäyttöä ja artikulaatiota - harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa - harjoitellaan oman mielipiteen ilmaisemista - harjoitellaan kuuntelutaitoja - kehitetään mielikuvitusta erilaisten tehtävien ja leikkien avulla - harjoitellaan tunneilmaisua - havainnoidaan erilaisia viestintätapoja
|
Välitön/suullinen palaute miten lapsi osallistuu esim. draamaharjoitukseen Kannustaminen, positiivinen rohkaisu, esiintymistilanteisiin osallistuminen Ohjauksen antaminen, esim. puhuisitko kuuluvammalla äänellä Tilan antaminen lapsen omalle luovuudelle, "miten tämä meni sinun mielestä?" omalta parilta/ryhmältä/luokalta saatava palaute harjoituksen jälkeen |
S2 Tekstien tulkitseminen - vahvistetaan edelleen mekaanista lukemista ja lisätään ymmärtävää lukemista - tutustutaan erilaisiin teksteihin (monilukutaito) - erilaisten tekstien käsitteleminen ja niistä keskusteleminen - ohjataan käyttämään erilaisia tietolähteitä - etsitään ja luetaan itselle sopivia kirjoja
|
Mekaanisen lukemisen taito lukunopeus vs. oikein lukeminen Ymmärtävän lukemisen taito -> lyhyen tehtäväkäskyn ymmärtäminen Mekaanisen lukutaidon kautta ymmärtävään lukutaitoon - luetun ymmärtämisen tehtävät - sanallisiin tehtäviin vastaaminen Oman taitotason mukaisen lukemiston valinta (oman lukutaidon itsearviointia) |
S3 Tekstien tuottaminen - harjoitellaan tekstin suunnittelua - harjoitellaan tarinoiden kirjoittamista - jatketaan kirjoitusharjoituksia sekä käsin että tietokoneella - harjoitellaan oikeinkirjoitusasioita lausetasolla
|
Tavuttaminen Ymmärrettävien, luettavien sanojen ja virkkeiden kirjoittaminen (vs. rauniosanoja) Sanavälit Kannustetaan ja rohkaistaan omien tarinoiden kertomiseen (pareittain, pienryhmissä) |
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - vahvistetaan kielellistä tietoisuutta erilaisten harjoitusten avulla - tehdään yhteistyötä kirjaston kanssa lukemaan houkuttelemisessa - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä
|
Ei arvioida |
|