Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
1. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvu ja kehitys Näkökulmana minä: - minä ja muut - kehon osat, miten ihminen toimii, liikkeet - tunnetaidot, mielen hyvinvointi |
Arviointivihko 1-6 luokka jatkumona samaan vihkoon/kansioon Lomake yhteinen runko, jota opettaja voi täydentää (wilmassa, kaikilla kouluilla sama) Itsearviointeja, "hymynaamoilla" ja sanallisesti Vertaisarviointi Ryhmäarviointi Projekteissa tavoitteen asettelu jo etukäteen oppilaiden kanssa myös laaja-alaisen osaamisen alueista voidaan nostaa tavoitteita Vanhempien kanssa arviointikeskusteluja Ei väliarviointia Lukuvuosiarviointi |
S2 Kotona ja koulussa toimiminen Näkökulmana minä: - turvallisuus - lähiympäristössä ja liikenteessä toimiminen, turvallinen koulutie - säänmukainen pukeutuminen - yhteistyötaidot ja ryhmissä toimiminen - käyttäytyminen koulussa - kiusaaminen ja sen ehkäisy - arjen teknologiaan tutustuminen - tutut kodin laitteet - koulun pihaan ja sen lähiympäristöön tutustuminen |
|
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi Näkökulmana minä: - pihan yleisimpien eliölajien tunnistaminen - värien havainnointi - vuodenaikojen ominaispiirteiden havainnointi - lähiympäristö, luonto ja rakennettu ympäristö - kartta |
|
S4 Tutkiminen ja kokeileminen Näkökulmana minä: -kehoni, oman kehon liikuttaminen -lähiympäristö, liikenne -vuodenajan mukaiset ilmiöt, esimerkiksi sään ja kasvillisuuden vaihtelut |
|
S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen Näkökulma minä: - kehoni - muut ihmiset - lähiympäristö - elämän perusedellytyksiin tutustuminen (ravinto, vesi, ilma, lämpö, huolenpito) - maatalous - vuodenaikojen mukaan toimiminen - arjen terveystottumuksiin perehtyminen ja niihin liittyvien taitojen harjoittelu - pohditaan, mikä tuottaa hyvää mieltä ja iloa |
|
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
S6 Kestavän elämäntavan harjoitteleminen Näkökulma minä: - omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen - kierrätykseen ja lajitteluun tutustuminen - kotiseutuun tutustuminen, koulun lähiympäristö - pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle |
|
Laaja-alainen osaaminen:
|
2. lk
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä | |
S1 Kasvu ja kehitys - kehon osat, miten ihminen kehittyy - elinkaari (syntyminen, vauva, leikki-ikäinen, kouluikäinen, aikuinen, vanhus, kuolema) - ravintoon arjen terveystottumuksiin perehtyminen ja niihin liittyvien taitojen harjoittelu - tunnetaidot, mielen hyvinvointi - turvallisuus - yhteistyötaidot ja ryhmissä toimiminen |
||
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
|
S2 Kotona ja koulussa toiminen - turvallisuus, kiusaaminen ja sen ehkäisy, avun hakeminen - arjen itsehoitotaitoja |
|
|
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
|
S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi - koulun pihan ja sen lähiympäristön tutkiminen - pihan yleisimpien eliölajien ja niiden elinympäristöjen tunnistaminen - elämän perusedellytyksiin tutustuminen (ravinto, vesi, ilma, lämpö, huolenpito) - tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään (viljelykasvit ja tuotantoeläimet) - vuodenaikojen ominaispiirteiden havainnointi - sulaminen, jäätyminen ja höyrystyminen - luokka- ja pihakartan laatiminen, kartan idean ymmärtäminen - lämpötila - yleisimpiin sääilmiöihin tutustuminen esim. sääseuranta - elinkaari - pohditaan, mikä tuottaa hyvää mieltä ja iloa |
|
|
S4 Tutkiminen ja kokeileminen - harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita käyttäen lähtökohtana yksinkertaisia arjen asioita sekä sisällä että ulkona - arjen teknologiaan tutustuminen - arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja - kasvien kasvattaminen ja havaintojen teko - havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin |
|
|
Laaja-alainen osaaminen:
|
||
S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen -ravinto -eläimet, tuotantoeläimet -kasvit, viljelykasvit - aika, päivärytmi - aineen olomuodot- puun, metallin , lasin ja muovin sekä muiden materiaalien ominaisuuksien tutkiminen - aineiden kyky heijastaa valoa/valon läpäiseminen - havaintojen valokuvaaminen - havaintojen tallentaminen medioihin |
||
Laaja-alainen osaaminen:
|
||
S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen - omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen - kierrätykseen ja lajitteluun tutustuminen - ravinto - jätteiden vähentäminen oman toiminnan avulla - kotiseutuun tutustuminen - pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle |
||
Laaja-alainen osaaminen:
|