Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
3 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi - tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana suunnittelua ja ideointia |
Arvioidaan, miten oppilas itsenäisesti käyttää tvt-teknologiaa suunnitteluun ja ideointiin. |
S2 Suunnittelu - suunnitelmassa tuote kuvataan vähintään kahdesta eri suunnasta (kolmiulotteisuus) - käytetään kuvallisia ja kirjallisia ohjeita Laaja-alainen osaaminen:
|
Omat luonnokset ja suunnitelmat, materiaalien valinnat, - ohjaava keskustelu, - tavotteiden asettelu aikatauluineen. |
S3 Kokeilu - ompelukoneen peruskäyttö - kankaan kuviointi - sahaaminen - liitostekniikat - poraaminen - lastuava työstö - metallien kylmätyöstö - materiaalin viimeistely - huomio siihen, miten huolimattomuus/ väärä työtapa heijastuu myöhempiin vaiheisiin - työturvallisuuden ja ergonomian huomioiminen - materiaalien ja työvälineiden ekologinen ja ekonominen käyttö, kierrätysmateriaalien käyttöön tutustuminen
|
Ohjaavaa arviointikeskustelua /yksilö /vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen - hyödynnetään kyseisellä vuosiluokalla kokeiltuja työmateriaaleja ja valmistustapoja - mittaaminen: matemaattisten käsitteiden havainnollistaminen monipuolisesti töissä, suorakulma ja kohtisuoruuden käsite, mittamuutokset, mm-cm-m - kaavan käyttö: käytettävien osien leikkaaminen valmiiden mallien avulla - oman suunnitelman ja kirjallisten työohjeiden mukaan työskentely ohjatusti
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. |
S5 Soveltaminen |
|
S6 Dokumentointi ja arviointi Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään arvioinnin ja dokumentoinnin tukena. Arvioidaan omaa työskentelyä prosessin aikana. Vertaisarviointi
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
4 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi - tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana suunnittelua ja ideointia. |
Arvioidaan miten oppilas käyttää tvt-teknologiaa ideointiin ja suunnitteluun. |
S2 Suunnittelu - suunnitelmassa tuote kuvataan vähintään kahdesta eri suunnasta - käytetään kuvallisia ja kirjallisia ohjeita - suunnitelman kokonaisprosessi toteutetaan vähintään kerranlukuvuodessa Laaja-alainen osaaminen:
|
Omat luonnokset ja suunnitelmat, materiaalien valinnat, - ohjaava keskustelu, - tavotteiden asettelu aikatauluineen. |
S3 Kokeilu - ompelukoneen käyttö - lankatyöt - kankaan kuviointi - sahaaminen - liitostekniikat - poraaminen - lastuava työstö - metallien kylmätyöstö - materiaalin viimeistely - huomio siihen, miten huolimattomuus/ väärä työtapa heijastuu myöhempiin vaiheisiin - työtyrvallisuuden ja ergonomian huomioiminen - materiaalien ja työvälineiden ekologinen ja ekonominen käyttö, kierrätysmateriaalien käyttöön tutustuminen
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen - hyödynnetään kyseisellä vuosiluokalla kokeiltuja työmateriaaleja ja valmistustapoja - mittaaminen: matemaattisten käsitteiden havainnollistaminen monipuolisesti töissä, suorakulma ja kohtisuoruuden käsite, mittamuutokset, mm-cm-m - kaavan käyttö: käytettävien osien leikkaaminen valmiiden mallien avulla - oman suunnitelman ja kirjallisten työohjeiden mukaan työskentely ohjatusti
Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. |
S5 Soveltaminen |
|
S6 Dokumentointi ja arviointi Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään arvioinnin ja dokumentoinnin tukena. Arvioidaan omaa työskentelyä prosessin aikana. Vertaisarviointi
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
5. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi: - tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana suunnittelua ja ideointia. |
Arvioidaan, miten oppilas itsenäisesti käyttää tvt-teknologiaa suunnitteluun ja ideointiin. |
S2 Suunnittelu - tietokoneavusteiseen suunnitteluun ja mallinnukseen tutustuminen - teknisen piirtämisen harjoitteleminen - tekstimuotoisen ohjeen ja käsityössä käytettävien yleisten merkkien ymmärtäminen, mittakaava
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S3 Kokeilu - elektroniikkatyöt - metallin kuumakäsittely |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen Oppilas oppii uusia taitoja ja osaa soveltaa jo aiemmin oppimaansa. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja kestävän kehityksen huomioiden ja käyttää erilaisia valmistustekniikoita. Ompelukoneen monipuolinen käyttö Lankatyöt Kankaan kuviointi Liitostekniikat Elektroniikkatyöt PintakäsittelyPienois-/hahmomallit Työvälineiden huoltoon tutustuminen Ohjelmointiin ja robotiikkaan tutustuminen
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. Oppilaan itsearviointi |
S5 Soveltaminen - kaavoitus - turvallinen, ikätasoon ja työturvamääräyksiin suhteutettu itsenäinen koneiden ja laitteiden käyttö - tuotteen elinkaari |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S6 Dokumentointi ja arviointi:
Laaja-alainen osaaminen:
|
|
6. lk
Oppilas arvioi omaa tekemistään arviointilomakkeella.
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ideointi Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana suunnittelua ja ideointia. |
|
S2 Suunnittelu: - tietokoneavusteiseen suunnitteluun ja mallinnukseen tutustuminen - teknisen piirtämisen taitojen harjaannuttaminen - tekstimuotoisen ohjeen ja käsityössä käytettävien yleisten merkkien ymmärtäminen, mittakaava Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S3 Kokeilu - tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan - tutustutaan sorvaamiseen, mahdollinen kokeileminen |
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S4 Tekeminen Uusien taitojen oppiminen ja jo opittujen taitojen soveltaminen. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita. Ompelukoneen monipuolinen käyttö Lankatyöt Kankaan kuviointi Liitosmenetelmät Sorvaaminen Monimateriaalinen käsityöOhjelmointi ja robotiikka Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. Prosessin ja mahdollisen lopputuloksen arviointi. Oppilaan itsearviointi. |
S5 Soveltaminen - turvallinen, ikätasoon ja työturvamääräyksiin suhteutettu itsenäinen koneiden ja laitteiden käyttö
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |
S6 Dokumentointi ja arviointi:
Laaja-alainen osaaminen:
|
Ohjaavaa arvioitikeskustelua / yksilö / vertaisarviointi. |