Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
3. lk
4. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ajattelun taidot - Ongelmanratkaisua kokeilemalla - Ohjelmoinnin alkeet: käskyjen laatimisen ja toteutumisen yhteys |
|
S2 Luvut ja laskutoimitukset - Syvennetään ymmärrystä kymmenjärjestelmästä. - Sisältö ja ositusjako sekä lukuyksiköittäin jakaminen opetellaan. - Opetellaan jakolaskun algoritmia eli jakokulmalaskuja. - Pyöristäminen lähimpään kymmeneen, sataan tai tuhanteen. - Perehdytään murtolukujen käsitteeseen. - Opetellaan arvioimaan tuloksen suuruusluokka. |
|
S3 Algebra - Lukujen järjestyksen ymmärtäminen vuosiluokan lukualueella - Tuntemattoman ratkaisemisen harjoitteleminen - Yhtälönratkaisua kokeilemalla |
|
S4 Geometria ja mittaaminen - Vahvistetaan peilauksia, suurennoksia sekä pienennöksiä - Vahvistetaan peruskuvioiden ja -kappaleiden tunnistamista - Kerrataan käsitteet piste, jana, suora ja kulma - piiri - Mittaustuloksen arviointi, mittaustarkkuus ja mittauksen tarkistaminen - Jatketaan tutustumista mittayksikköjärjestelmään |
|
S5 Tietojenkäsittely, tilastot ja todennäköisyys - Taulukoiden ja diagrammien tulkitsemisen ja muodostamisen harjoittelu |
|
Laaja-alainen osaaminen: - (L1,2,6) Oppilaat keskustelevat ongelmanratkaisu vaihtoehdoista - (L3) Itsestä huolehtiminen ja arjenhallinta: Harjoitellaan ajankäyttöä esim. ennakoidaan kotitehtävien tekemiseen käytettävää aikaa, - (L5) Opetuksessa hyödynnetään tietototeknisiä laitteita ja ohjelmistoja/palveluja syventämään / kertaamaan opittua sisältöä. Esimerkiksi valmiit pelit/kertotaulut yms harjoitteet. Leikit, pelit, konkreettiset välineet ja konkreettiseten tilanteiden hyödyntäminen (suunnitellaan retki, jonne käydään ostamassa ruokatarvikkeet). - (L1,4)Käytetään puhuttaessa matematiikan käsitteitä |
- Oppilaan ja opettajan välinen arviointi/palautekeskustelu+ oppilaan Itsearviointi - Kirjalliset kokeet - Vanhempainvartti soveltuvin osin - Käytännön kokeita (konkreettinen tilanne=kauppareissu) - Jatkuva seuranta |
|
|
|
5. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ajattelun taidot - Ongelmanratkaisujen etsiminen suunnitelmallisesti - Harjoitellaan koodausta valmiilla ohjelmilla |
|
S2 Luvut ja laskutoimitukset - Opitaan murtolukujen käsitteitä (murtoluku, sekaluku, supistaminen). - Harjoitellaan murtolukujen peruslaskutoimituksia. - Perehdytään desimaalilukuihin osana kymmenjärjestelmää. - Harjoitellaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. - Perehdytään prosentin käsitteeseen. |
|
S3 Algebra - Lukujen järjestyksen ymmärtäminen vuosiluokan lukualueella - Tuntemattoman ratkaiseminen yhtälöstä (=yhtäkuin –merkin käytön ymmärtäminen) - Yhtälönratkaisua kokeilemalla ja päättelemällä |
|
S4 Geometria ja mittaaminen - Vahvistetaan suurennoksia sekä pienennöksiä, mittakaava - Havaitaan kierto- ja siirtosymmetrioita - Laajennetaan tutustumista kappaleisiin ja kuvioihin - Harjoitellaan pisteen, janan, suoran ja kulman luokittelua sekä kulman piirtämistä ja mittaamista - Pinta-ala |
|
S5 Tietojenkäsittely, tilastot ja todennäköisyys - Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla |
|
Laaja-alainen osaaminen - (L5) Harjoitellaan koodausta valmiiden sovellusten avulla (www.koodaustunti.fi) + (L1,2,6) Oppilaat keskustelevat ongelmanratkaisu vaihtoehdoista - (L3) Itsestä huolehtiminen ja arjenhallinta: Harjoitellaan ajankäyttöä esim. ennakoidaan kotitehtävien tekemiseen käytettävää aikaa, - (L5) Opetuksessa hyödynnetään tietototeknisiä laitteita ja ohjelmistoja/palveluja syventämään / kertaamaan opittua sisältöä. Esimerkiksi valmiit pelit/kertotaulut yms harjoitteet. Leikit, pelit, konkreettiset välineet ja konkreettiseten tilanteiden hyödyntäminen (suunnitellaan retki, jonne käydään ostamassa ruokatarvikkeet). Koordinaatiston harjoittelussa hyödynnetään esim laivanupotus -peliä. - (L1,4)Käytetään puhuttaessa matematiikan käsitteitä - (L4,5) Tehdään konkreettisista tapahtumista (viikon sademäärä, ohi kulkevat autot/automerkit) taulukoita/diagrammeja - (L3,6) Mittakaavan opettaminen integroiden liikunnan suunnistusjaksoon, suurennus/pienennös soveltaen kuvataiteessa. |
- Oppilaan ja opettajan välinen arviointi/palautekeskustelu+ oppilaan Itsearviointi - Kirjalliset kokeet - Vanhempainvartti soveltuvin osin - Käytännön kokeita (konkreettinen tilanne=kauppareissu) - Jatkuva seuranta |
|
|
|
6. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Ajattelun taidot - Ongelmanratkaisujen etsiminen suunnitelmallisesti - Varmistetaan koodausta valmiilla ohjelmilla |
|
S2 Luvut ja laskutoimitukset - Opitaan murtolukujen käsitteitä (uutena laventaminen). - Vahvistetaan murtolukujen peruslaskutoimituksia. - Vahvistetaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. - Tutustutaan prosenttilaskuihin. - Hyödynnetään murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin välisiä yhteyksiä. |
|
S3 Algebra - Lukujen järjestyksen ymmärtäminen vuosiluokan lukualueella - Tuntemattoman ratkaiseminen yhtälöstä (=yhtäkuin –merkin käytön ymmärtäminen) - Yhtälönratkaisua kokeilemalla ja päättelemällä |
|
S4 Geometria ja mittaaminen - Sovelletaan peilauksia, suurennoksia sekä pienennöksiä - Havaitaan kierto- ja siirtosymmetrioita - Perehdytään tarkemmin kappaleisiin kuten: kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään - Vahvistetaan pisteen, janan, suoran ja kulman luokittelua sekä kulman piirtämistä ja mittaamista - Tilavuus - Yksikkömuunnokset - Laajennetaan koordinaatiston opiskelu kaikkiin neljänneksiin |
|
S5 Tietojenkäsittely, tilastot ja todennäköisyys - Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo - Tutustutaan todennäköisyyslaskuihin |
|
Laaja-alainen osaaminen - (L5) Harjoitellaan koodausta valmiiden sovellusten avulla (www.koodaustunti.fi) + (L1,2,6) Oppilaat keskustelevat ongelmanratkaisu vaihtoehdoista - (L3) Itsestä huolehtiminen ja arjenhallinta: Harjoitellaan ajankäyttöä esim. ennakoidaan kotitehtävien tekemiseen käytettävää aikaa, - (L5) Opetuksessa hyödynnetään tietototeknisiä laitteita ja ohjelmistoja/palveluja syventämään / kertaamaan opittua sisältöä. Esimerkiksi valmiit pelit/kertotaulut yms harjoitteet. Leikit, pelit, konkreettiset välineet ja konkreettiseten tilanteiden hyödyntäminen (suunnitellaan retki, jonne käydään ostamassa ruokatarvikkeet). Koordinaatiston harjoittelussa hyödynnetään esim laivanupotus -peliä. - (L1,4)Käytetään puhuttaessa matematiikan käsitteitä, hyödynnetään ns. Junnauskoe (Jyväskylän yliopisto) - (L4,5) Tehdään konkreettisista tapahtumista (viikon sademäärä, ohi kulkevat autot/automerkit) taulukoita/diagrammeja - (L3,6) Mittakaavan opettaminen integroiden liikunnan suunnistusjaksoon, suurennus/pienennös soveltaen kuvataiteessa. - (L1,4) Tilastojen avaaminen hyödyntäen yhteiskunallisia asioita (mabi -ihmisen keskipituus, eliajan odote yms.) |
- Oppilaan ja opettajan välinen arviointi/palautekeskustelu+ oppilaan Itsearviointi - Kirjalliset kokeet - Vanhempainvartti soveltuvin osin - Käytännön kokeita (konkreettinen tilanne=kauppareissu) - Jatkuva seuranta - Varmistetaan, että oppilaat ovat sisäistäneet edellisten luokkien peruslaskutoimitukset ja oppisisällöt esim valtakunnallisia kokeita hyödyntäen. |
|
|
|