Evankelisluterilainen uskonto
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 3
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon - Raamatun Vanhan Testamentin kertomuksia - alkukertomusten tulkinta - Raamatun näkyminen taiteessa, tieteessä ja kulttuurissa - virret ja hengellinen musiikki |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearviointi |
S2 Uskontojen maailma - erilaiset uskonnolliset ilmiöt mediassa |
|
S3 Hyvä elämä - elämän kysymykset ja arvot sekä niiden pohdinta - 10 käskyä ja elämän pelisäännöt - toisen mielipiteen kunnioittaminen |
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden tarinoiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja (esim. musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille. (L2) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kymmenen käskyn merkitystä yleiseettisenä ohje arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) |
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 4
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon - Uuden Testamentin kertomuksia - Jeesuksen elämä ja opetukset - kristinuskon synty - Paavali - lähetystyö - Isä Meidän- rukous - sakramentit - kirkkovuosi - virret ja hengellinen musiikki - Raamatun näkyminen taiteessa, tieteessä ja kulttuurissa |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearviointi |
S2 Uskontojen maailma - erilaiset uskonnolliset ilmiöt mediassa - muiden uskontojen ja toisen pyhän kunnioittaminen |
|
S3 Hyvä elämä -Kultainen sääntö ja rakkauden kaksoiskäsky - YK:n lastenoikeudet - ihmisarvo, elämänkunnioitus ja luonnon vaaliminen - toisen mielipiteen kunnioittaminen - oman uskonnon alkujuuriin tutustuminen - muiden uskontojen ja toisen pyhän kunnioittaminen
|
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille. (L2) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kultaisen säännön merkitys arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) |
|
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 6
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhde omaan uskontoon - oman uskonnon historiaan ja sen luomaan kulttuuriperintöön tutustuminen ( Suomen kirkkohistoria) - sakramentit: kaste ja ehtoollinen |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut ja väittelyt, joita opettaja tarkkailee - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearviointi |
S2 Uskontojen maailma - juutalaisuus ja islam Euroopassa - erilaiset uskonnolliset ilmiöt mediassa - kristinuskon näkyminen taiteessa, tieteessä ja kulttuurissa |
|
S3 Hyvä elämä - muiden uskontojen, ja toisen pyhän kunnioittaminen - YK:n ihmisoikeudet - globaali vastuu, elämän taidot ja itsekunnioitus - ajankohtaisten eettisten ongelmien ja tilanteiden pohdintaa |
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille sekä tutustumme erilaisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin (L2, 6) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kultaisen säännön merkitys arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) - opetuksessa pyritään hyödyntämään erilaisia tietokonesovelluksia tiedon hankinnassa ja erilaisten esitysten tekemisessä. Opetuksessa voidaan hyödyntää sosiaalista mediaa ja pyritään kasvattamaan oppilaita vastuullisiksi "somekäyttäjiksi". (L5) |
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 5
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Suhden omaan uskontoon - oman uskonnon historiaan ja sen luomaan kulttuuriperintöön tutustuminen (kristinusko Euroopassa, eri kirkkokunnat ja niiden synty, luterilainen kirkko) - Paavali - lähetystyö - kirkolliset toimitukset - kotikirkko - virret ja hengellinen musiikki |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut ja väittelyt, joita opettaja tarkkailee - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearviointi |
S2 Uskontojen maailma - kristinusko Euroopassa - Suomen ja Euroopan uskonnollinen nykytilanne - erilaiset uskonnolliset ilmiöt mediassa - kristinuskon näkyminen taiteessa, tieteessä ja kulttuurissa |
|
S3 Hyvä elämä - YK:n ihmisoikeudet ja lastenoikeudet - omat valinnat ja arvot - muiden uskontojen ja toisen pyhän kunnioittaminen - ajankohtaisten eettisten ongelmien ja tilanteiden pohdintaa esim. uutiset, tapahtumat, omat kokemukset |
|
Laaja-alainen osaaminen: -opetuksessa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja keskustelua näiden ja oppilaiden omasta elämänpiiristä nousevien aiheiden pohjalta. (L1) - sisältöjä käsitellään yksilö- pari ja ryhmätöiden avulla hyödyntäen eri ilmaisumuotoja ( esim musiikki, kuvataide, tietotekniikka). ( L4, 5) - tutustumme oppilaan lähipiirin kulttuuriin ja omaan seurakuntaan esim vierailujen avulla. Opettelemme olemaan avoimia ja suvaitsevaisia erilaisille kulttuureille sekä tutustumme erilaisisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin (L2, 6) - sisältöjen käsittelyssä pyritään tuomaan esille Kultaisen säännön merkitys arjessa ja korostamaan vastuuta omista valinnoista ja niiden vaikutuksista muihin. (L3, 7) - opetuksessa pyritään hyödyntämään erilaisia tietokonesovelluksia tiedon hankinnassa ja erilaisten esitysten tekemisessä. Opetuksessa voidaan hyödyntää sosiaalista mediaa ja pyritään kasvattamaan oppilaita vastuullisiksi "somekäyttäjiksi". (L5) |
|