Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
3 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Elämänkatsomustiedon opetuksessa lukuvuosi jaetaan neljään jaksoon. Kussakin jaksossa yksi sisältö ja 1-2 työtapaa. |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvaminen hyvään elämään - toisen ihmisen kohtaaminen ja erilaiiset näkökulmat - harjoitellaan toisen ihmisen kuuunttelemista - yhdenvertaisuus - oikeuden mukaisuus joka päiväisessä elämässä - arvot ja normit - hyvä elämä - onnellisuus - vapaus ja vastuu erityisesti ajattelun , uskonnon ja elämänkatsomuksen näkökulmasta Laaja-alainen osaaminen: - Oppilas ohjataan pohtimaan asioita eri näkökulmista ja kuuntelemaan toisten näkemyksiä. - Oppilas tiedostaa itsestä huolehtemisen tärkeyden arjessa ja sitä kautta hyvinvoinnin vaikutuksen hyvään elämään. (L1, L3) |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
S2 Erilaisia elämäntapoja - suomalainen kulttuuri - kulttuurivähemmistöt - erilaiset elämän- ja maailmankatsomukset - yhdenvertaisuus, hyväksyminen, ymmmärtäminen, tietäminen, uskominen, luuleminen - maailman kulttuuriperintöön tutustuminen Laaja-alainen osaaminen: - Oppilas tutustuu erilaisiin kulttuureihin ja kulttuurivähemmistöihin. - Oppilasta ohjataan hakemaan tietoa maailman kultturiperinnöstä. (L2, L5) |
|
S3 Yhteiselämän perusteita - lupaus - yhdenvertaisuuus - demokratia - velvollisuus - sopimus - oikeus - lasten oikeuksiin tutustuminen ja niiden toteutumisen pohtiminen lähellä ja kaukana Laaja-alainen osaaminen: -Oppilas ymmärtää sopimuksen merkityksen omassa lähiympäristössään. (L6) |
|
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus - erilaiset aikakäsitykset ja tavat selittää maailmaa - luontokäsitykset - tietokäsittykset - oman ajatttelun kehittäminen ja omien näkemysten perustelu - kriittinen ajattelu - luonnon ja ihmisen tulevaisuus - kestäväkehitys Laaja-alainen osaaminen: - Oppilasta ohjataan suhtautumaan kriittisesti eripuolilta tulevaan tietoon, kehittämään omaa ajatteluaan ja perustelemaan näkemyksiään. - Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että omalla osallistumisella ja vaikuttamisella on merkitystä ympäristön hyvinvoinnille. (L4, L7) |
|
|
|
|
4. lk
|
5. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä | ||||
|
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut tai väittelyt, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
||||
|
|||||
|
6. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä | |||||
|
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut tai väittelyt, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
|||||
|
||||||
|