Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
3. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista itselleen tutussa viestintäympäristössä - harjoitellaan vuorovaikutusta erilaisissa tilanteissa - ilmaisuharjoituksia, esim. draaman keinoin - harjoitellaan erilaisten esitysten pitämistä myös tietotekniikkaa hyödyntäen |
Välitön suullinen palaute opettajalta/omalta parilta/ryhmältä kirjalliseen palautteeseen valmistautuminen/totuttautuminen |
S2 Tekstien tulkitseminen - harjoitellaan erilaisten tekstien sujuvaa lukemista - harjoitellaan lukemisen strategioita -harjoitellaan erilaisten tekstilajien tunnistamista - tutustutaan alustavasti kirjallisuuden käsitteisiin: aihe, kertoja ja teema - opitaan käyttämään tekstin tulkitsemiseen liittyviä käsitteitä - harjoitellaan käsitekartan ja muistiinpanojen tekemistä - vahvistetaan aakkostamista - harjoitellaan hakemiston ja hakusanan käyttöä - harjoitellaan kuvalukemisen alkeita - harjoitellaan lähteiden löytämistä - innostetaan lukemaan monipuolisia tekstejä ja keskustelemaan niistä
|
Luetun ymmärtämisen testit, itsearviointi mukana Itsearviointia prosessin eri vaiheissa ja lopputuloksesta Kuullun ymmärtäminen, ohjeen mukaan toimiminen |
S3 Tekstin tuottaminen - tuotetaan erilaisia tekstejä omasta elämästä ja kokemuksista - harjoitellaan tekstin suunnittelua ja rakentamista (juonikaavio, otsikointi, kappalejako) - harjoitellaan kirjoitetun ja puhutun kielen erottamista kiinnittämällä huomiota sanavalintoihin ja rakenteisiin - harjoitellaan lähteiden merkitsemistä - ohjataan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen - varmennetaan oikeinkirjoitusasioita - sujuvoitetaan käsinkirjoittamista - harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman hyödyntämistä oikeinkirjoituksessa - harjoitellaan näppäintaitoja - tutustutaan nettietikettiin
|
sanelut tarinat monipuolinen tekstin tuottaminen oikeakielisesti |
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - tutustutaan kielen rakenteisin: sanaluokat, virke - havainnoidaan kielen vaihteluita - kannustetaan kirjaston aktiiviseen käyttöön - harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja kuuntelemista - luetaan ikäkaudelle sopivia kokonaisteoksia - pohditaan kirjallisuuden herättämiä kysymyksiä - tutustutaan satuklassikoihin - hyödynnetään media- ja kulttuuritarjontaa - harjoitellaan kertomaan itseä kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä
|
kielioppikokeet "Pulpettikirjasta"/ "luokkalukemistosta" tehtävät tehtävät lukudiplomit |
4. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa - toiminta vuorovaikutustilanteissa: äänenkäyttö, pyrkii ottamaan muiden näkökulman huomioon - ilmaisuharjoituksia, esim. draaman keinoin - harjoitellaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
|
Välitön suullinen palaute opettajalta/omalta parilta/ryhmältä kirjalliseen palautteeseen totuttautuminen ilmaisullisuuden palautteen antaminen myös laaja-alaisesti lukuaineiden esitelmistä/esityksistä (esim. luonnontiedon esitelmä) |
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen - harjoitellaan erilaisten tekstien sujuvaa lukemista - arvioidaan omaa lukutaitoa - harjoitellaan edelleen lukemisen strategioita - tutustutaan kirjallisuuden peruskäsitteisiin: aihe, kertoja ja teema - opitaan käyttämään tekstin tulkitsemiseen liittyviä käsitteitä - harjoitellaan käsitekarttojen ja muistiinpanojen tekemistä - harjoitellaan erilaisten lähteiden käyttöä ja arviointia - harjoitellaan kuvanlukemisen taitoja - innostetaan lukemaan monipuolisia tekstejä ja keskustelemaan niistä - tutustutaan monimediaiseen ympäristöön
|
Luetun ymmärtämisen testit, itsearviointi mukana Itsearviointia prosessin eri vaiheissa ja lopputuloksesta Kuullun ymmärtäminen, ohjeen mukaan toimiminen |
|
|
S3 Tekstien tuottaminen - tuotetaan erilaisia tekstejä omasta elämästä ja kokemuksista -tunnistetaan fakta ja fiktio - harjoitellaan tekstin suunnittelua ja rakentamista (juonikaavio, otsikointi, kappalejako) - harjoitellaan kirjoitetun ja puhutun kielen erottamista kiinnittämällä huomiota sanavalintoihin ja rakenteisiin - harjoitellaan lähteiden merkitsemistä - ohjataan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen - varmennetaan oikeinkirjoitusasioita - sujuvoitetaan käsinkirjoittamista - harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman käyttöä - harjoitellaan näppäintaitoja - vahvistetaan nettietikettiosaamista
|
sanelut tarinat monipuolinen tekstin tuottaminen oikeakielisesti (uutiset, vuoropuhelut) Oman tuotoksen prosessin ja lopputuloksen itsearviointi |
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - tutustutaan kielen rakenteisin: sanaluokat, virke sekä pää- ja sivulause - havainnoidaan kielen vaihteluita ja harjoitellaan niiden käyttöä - kannustetaan kirjaston aktiiviseen käyttöön - harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja kuuntelemista - luetaan ikäkaudelle sopivia kokonaisteoksia - pohditaan kirjallisuuden herättämiä kysymyksiä - tutustutaan suomalaisiin kansansatuihin ja -runoihin - hyödynnetään media- ja kulttuuritarjontaa - harjoitellaan kertomaan itseä kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä
|
kielioppikokeet "Pulpettikirjasta"/ "luokkalukemistosta" tehtävät tehtävät lukudiplomit itsearviointi |
|
|
5. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - vuorovaikutustaitojen kehittäminen edelleen - harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintätilanteissa ja ennalta valmistelluissa esityksissä - toiminta vuorovaikutustilanteissa: äänenkäyttö, pyrkii ottamaan muiden näkökulman huomioon - ilmaisuharjoituksia, esim. draaman keinoin - harjoitellaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
|
Välitön suullinen palaute opettajalta/omalta parilta/ryhmältä kirjallinen palaute opettajalta/parilta/ryhmältä ilmaisullisuuden palautteen antaminen myös laaja-alaisesti lukuaineiden esitelmistä/esityksistä (esim. luonnontiedon esitelmä) |
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen - harjoitellaan edelleen lukemisen strategioita - opitaan käyttämään tekstin tulkitsemiseen liittyviä käsitteitä: aihe, kertoja ja teema - harjoitellaan käsitekarttojen, muistiinpanojen ja tiivistelmien tekemistä - lähdetiedon merkitseminen ja lähteiden arviointi - innostetaan lukemaan monipuolisia tekstejä ja keskustelemaan niistä - käytetään monimediaista viestintäympäristöä |
Luetun ymmärtämisen testit, itsearviointi mukana Itsearviointia prosessin eri vaiheissa ja lopputuloksesta Kuullun ymmärtäminen, ohjeen mukaan toimiminen |
S3 Tekstien tuottaminen - tuotetaan erilaisia tekstejä - harjoitellaan tekstin suunnittelua ja rakentamista (juonikaavio, otsikointi, kappalejako) - harjoitellaan kirjoitetun ja puhutun kielen erottamista kiinnittämällä huomiota sanavalintoihin ja rakenteisiin - harjoitellaan lähteiden merkitsemistä - ohjataan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen - varmennetaan oikeinkirjoitusasioita - sujuvoitetaan käsinkirjoittamista - harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman käyttöä - harjoitellaan näppäintaitoja - vahvistetaan nettietikettiosaamista
|
sanelut tarinat monipuolinen tekstin tuottaminen oikeakielisesti (mm. uutiset, vuoropuhelut) oman tuotoksen prosessin ja lopputuloksen itsearviointi |
|
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - harjoitellaan kielen rakenteita: sanaluokat, virke sekä pää- ja sivulause - opetellaan verbien aikamuodot sekä lauseen pääjäsenet - havainnoidaan kielen vaihteluita ja harjoitellaan niiden käyttöä - kannustetaan kirjaston aktiiviseen käyttöön - harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja kuuntelemista - luetaan ikäkaudelle sopivia kokonaisteoksia - pohditaan kirjallisuuden herättämiä kysymyksiä - luetaan kotimaista ja ulkomaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta - hyödynnetään media- ja kulttuuritarjontaa - harjoitellaan kertomaan itseä kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä |
kielioppikokeet "Pulpettikirjasta"/ "luokkalukemistosta" tehtävät tehtävät lukudiplomit itsearviointi |
|
|
6. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - vuorovaikutustaitojen kehittäminen edelleen - harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintätilanteissa ja ennalta valmistelluissa esityksissä - harjoitellaan omien ajatusten esittämistä ja mielipiteiden perustelemista - toiminta vuorovaikutustilanteissa: äänenkäyttö, pyrkii ottamaan muiden näkökulman huomioon - ilmaisuharjoituksia, esim. draaman keinoin - harjoitellaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
|
Välitön suullinen palaute opettajalta/omalta parilta/ryhmältä kirjallinen palaute opettajalta/parilta/ryhmältä ilmaisullisuuden palautteen antaminen myös laaja-alaisesti lukuaineiden esitelmistä/esityksistä (esim. luonnontiedon esitelmä) |
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen - harjoitellaan edelleen lukemisen strategioita ja luetaan monimuotoisia tekstejä - tutkitaan tekstien piirteitä kirjallisuuden peruskäsitteitä käyttäen: aihe, kertoja ja teema - harjoitellaan käsitekarttojen, muistiinpanojen ja tiivistelmien tekemistä - hankitaan tietoa suunnitelmallisesti - harjoitellaan lähdekriittisyyttä - innostetaan lukemaan monipuolisia tekstejä ja keskustelemaan niistä - käytetään monimediaista viestintäympäristöä |
Luetun ymmärtämisen testit, itsearviointi mukana Itsearviointia prosessin eri vaiheissa ja lopputuloksesta Kuullun ymmärtäminen, ohjeen mukaan toimiminen Laaja-alaisten projektien kokonaisarvioinnissa äidinkieli vahvasti mukana |
|
|
S3 Tekstien tuottaminen - tuotetaan erilaisia tekstejä - harjoitellaan tekstin suunnittelua ja rakentamista (juonikaavio, otsikointi, kappalejako) - harjoitellaan kirjoitetun ja puhutun kielen erottamista kiinnittämällä huomiota sanavalintoihin ja rakenteisiin - harjoitellaan lähteiden merkitsemistä - ohjataan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen - varmennetaan oikeinkirjoitusasioita - sujuvoitetaan käsinkirjoittamista - harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman käyttöä - harjoitellaan näppäintaitoja - vahvistetaan nettietikettiosaamista
|
sanelut tarinat monipuolinen tekstin tuottaminen oikeakielisesti (mm. uutiset, vuoropuhelut) oman tuotoksen prosessin ja lopputuloksen itsearviointi |
|
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - harjoitellaan kielen rakenteita: sanaluokat, virke sekä pää- ja sivulause - opetellaan verbien aikamuodot sekä lauseen pääjäsenet ja tarkastellaan sanojen taipumista - havainnoidaan kielen vaihteluita ja harjoitellaan niiden käyttöä - kannustetaan kirjaston aktiiviseen käyttöön ja etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa - tuetaan omaehtoista lukemisen ja kirjoittamisen harrastamista - harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja kuuntelemista - luetaan kotimaista ja ulkomaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta, myös kokonaisteoksia - pohditaan kirjallisuuden herättämiä kysymyksiä - hyödynnetään media- ja kulttuuritarjontaa - harjoitellaan kertomaan itseä kiinnostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta - suunnitellaan ja harjoitellaan esityksiä |
kielioppikokeet "pulpettikirjasta"/ "luokkalukemistosta" tehtävät tehtävät lukudiplomit itsearviointi |
|
|