Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
Nimetön #2a76
3.-4. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen Esimerkiksi: - Kertominen: kuvasta, lyhyen tarinan, juonen, omasta elämästä kertominen - Mielipiteen ilmaisu: Mielipiteiden ilmaisemista ja perustelua oman arjen asioista - Kuvailu: henkilöiden ja paikkojen, tunnetilojen, kuvailtavien asioiden vertailu - Ajan ilmaiseminen: aikasanat, mennyt aika, nykyaika, tuleva aika - Fraasit eri tilanteissa kohteliaisuus, asiointi - Puhuminen: Ääntäminen (äng-äänne, äänteiden kesto) - Kuunteleminen: mallintaminen kysyminen ja tarkentaminen, keskittyvä kuuntelu - Sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: keskustelukäyttäytyminen - Ei-sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: ilmeet, eleet ja liikkeet osana viestintää - ohjeen mukaan toimiminen, oman puheen nauhoittaminen ja kuuntelu, kuullunymmärtämisharjoitukset ja keskittymisharjoitukset |
Arvioinnissa tulee ottaa huomioon kielitaidon kaikki osa-alueet: puhuminen, kuullun ymmärtäminen, kirjoittaminen ja luetun ymmärtäminen. T1 - T3 Keskeistä on arvioida, miten oppilas pystyy käyttämän kieltä ja toimimaan kielellä.
|
Laaja-alainen osaaminen (L1, L2,L3)
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen
Esimerkiksi: - Lukeminen: oppilaan ikä- ja taitotason mukaiset tekstit - Harjoitellaan luku- ja ymmärtämisstrategioita - Tekstilajit: tietotekstit esim. oppikirjoista, kaunokirjalliset tekstit, myös runot, mediatekstit, kuvan lukeminen - Kirjallisuuden peruskäsitteet: syvennetään aikaisemmin opittuja käsitteitä, lisäksi miljöö (tapahtumapaikka ja -aika), tutustutaan runon käsitteistä ainakin säkeistöön ja säkeeseen - Sanaluokat (verbit, substantiivit ja adjektiivit) - Sijamuodot: perusmuoto, tutustutaan partitiivin käyttöön, käyttö omistamisen ja paikan ilmaisemisessa - Verbien taipuminen, verbien taivuttaminen kieltomuodossa, persoonamuodot , aikamuotojen käyttö menneisyyden ja nykyisyyden ilmaisemisessa - Sana- ja käsitevaranto
|
T4 - T6 Arvioidaan lukutaidon kehittymistä monipuolisin tehtävin Suullinen ja/tai kirjallinen palaute Esim.
|
S3 Tekstien tuottaminen
Esimerkiksi: - Monimuotoiset tekstit - Kuvan ja tekstin yhdistäminen - Tuottaa selkeää ja luettavaa tekstiä myös käsinkirjoitettuna
|
T7 - T9 Arvioidaan käsinkirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumisen kehittymistä Suullinen ja /tai kirjallinen palaute tuotoksista, erityisesti niiden sisällöstä Arvioidaan, miten oppilas osaa käytää uusia rakenteita ja sanoja omissa tuotoksissaan. Oikeinkirjoituksen arviointi - itsearviointi - vertaisarviointi |
Laaja-alainen osaaminen (L1, L2, L4, L5)
|
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen Esim. tilannekohtainen vaihtelu, koululaisslangi, harrastusryhmien kieli, uutiskieli, opetusohjelmien kieli, puhekieli alueella - Oikeinkirjoitus: yhdyssanat; yhdysmerkin käyttö - Sanaluokat (verbit, substantiivit ja adjektiivit) - Sijamuodot: perusmuoto, tutustutaan partitiivin käyttöön, käyttö omistamisen ja paikan ilmaisemisessa - Verbien taipuminen: verbien taivuttaminen kieltomuodossa, persoonamuodot, aikamuotojen käyttö menneisyyden ja nykyisyyden ilmaisemisessa Vierailut: kirjasto, luokkakirjasto, kirjailija, kirjavinkkaukset (myös oman äidinkielisistä kirjoista), elokuvat ja näytelmät, mediatekstit, e-kirjat, netin käyttö hakupalveluihin - Pelit, leikit, lorut, sadut, laulut myös omasta kulttuurista, juhlat ja niihin liittyvät perinteet, koulun juhlat
|
T10 - T12 Arvioidaan eri rekisterien tunnistamista esim. kuuntelutehtävien avulla
Monipuoliset kirjallisuustehtävät luetuista kaunokirjallisista ja tietoteksteistä. Osaa vertailla omaa kuluttuuriaan suomalaiseen kulttuuriin. |
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena - Lukeminen: Tekstin pilkkominen osiin: kuvat lukemisen apuna ja omalla äidinkielellä lukeminen - Kirjoittaminen: Kuvat kirjoittamisen apuna (esim. storycubes, juonikortit), parityöskentely (esim. Trageton), tarinan kirjoittaminen yhdessä ja vuorotellen, Kysymyskortit: millainen, kuka/mikä, mitä tekee, missä, milloin, miten, miksi - Kuunteleminen: Kuva+teksti+ääni esim. Papunetin sadut, parityöskentely: välikysymysten tekeminen ja vastaaminen, oppimisohjelmat: kuunteluharjoitukset, oman puheen äänitys ja kuuntelu - Puhuminen: mallin mukaan toistaminen (esim. opettaja, oppimisohjelmat), kuvat kertomisen apuna (esim. storycubes, juonikortit), parityöskentely, esim. piirrosohjeet, malla äidinkielellä luettujen tekstien ”suomentaminen, selittäminen”, vertaaminen suomen kieleen
|
Lukuvuoden alussa yhdessä (oppilas, opettaja, huoltaja) yksilöllisten tavoitteiden asettelu ja lukuvuoden lopussa niiden arviointi:
|
Laaja-alalainen osaaminen: Esim.
|
|
5. -6. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaoikutustilanteissa toimiminen - Kertominen: kuvasta kertominen, tarinan ja juonen kertominen, omasta elämästä kertominen - Mielipiteen ilmaisu:mielipiteiden ilmaisemista ja perustelua oman arjen asioista, mielipiteiden ilmaisemista ja perustelua luetuista ja kuulluista teksteistä - Kuvailu: henkilöiden ja paikkojen kuvailu, tunnetilojen kuvailu, kuvailtavien asioiden vertailu - Ajan ilmaiseminen:aikasanat, mennyt aika, nykyaika, tuleva aika - Fraasit eri tilanteissa: kohteliaisuus, asiointi - Pyyntöjen ja käskyjen sävyerot eri vuorovaikutustilanteissa - Kokonaisilmaisu: puutteellisen kielitaidon paikkaaminen kokonaisilmaisun avulla - Miten? (esim.)pantomiimi – ”siansaksa” – suomen kieli, lyhyen pantomiimiesityksen toistaminen, kerrontatuokiot, kuvakortit, draama, roolileikit, pelit, KiVa-koulumateriaali, mielipidegallupit, erilaisten opetusohjelmien hyödyntäminen - Puhuminen: ääntäminen (äng-äänne, äänteiden kesto), intonaatio - Kuunteleminen: mallintaminen, kysyminen ja tarkentaminen, keskittyvä kuuntelu ja kuunnellun referointi suullisesti, puhumisen tehokeinot ymmärtämisen tukena (esim. toisto, painotukset, hidastukset, tauotukset, äänen voimakkuus) - Miten? (esim.) ohjeen mukaan toimiminen, oman puheen nauhoittaminen ja kuuntelu, ääneen lukeminen, kuullunymmärtämisharjoitukset Sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: keskustelukäyttäytyminen, vuorovaikutustilanteen huomioiminen omassa ilmaisussa (rekisterit) - Ei-sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: ilmeet, eleet ja liikkeet osana viestintää, vuorovaikutustilanteen huomioiminen omassa ilmaisussa (rekisterit) - Miten? (esim.) vuoropuhelut, roolileikit, pantomiimi, draama
|
Arvioinnissa tulee ottaa huomioon kielitaidon kaikki osa-alueet: puhuminen, kuullun ymmärtäminen, kirjoittaminen ja luetun ymmärtäminen. Keskeistä on arvioida, miten oppilas pystyy käyttämän kieltä ja toimimaan kielellä. Arvioinnin keinoja T1 – T3:
|
S2 Tekstien tulkitseminen - Luku- ja ymmärtämisstrategiat: pystyy vastaamaan kysymyksiin, joihin löytyy suora vastaus tekstistä, opitaan löytämään epäsuorasti kerrottu tieto (kiertoilmaukset, synonyymit, toisin sanoin kertominen), harjoitellaan päättelevää lukutaitoa - Mielipiteen paljastavat sanat ja arvottavat ilmaukset teksteissä - Lukutekniikan ja lukunopeuden harjoittelu - Lähdekritiikki - Tekstilajit: tietotekstit esim. oppi- ja tietokirjoista sekä internetistä, kaunokirjalliset tekstit, myös runot, mediatekstit ja kuvan lukeminen - Kirjallisuuden peruskäsitteet:syvennetään aikaisemmin opittuja käsitteitä (juoni, päähenkilö, sivuhenkilö, taustahenkilö, miljöö analysoidaan henkilökuvia), , opiskellaan eri kertojatyypit ja opitaan tunnistamaan niitä teksteistä, syvennetään aiemmin opittuja runouden käsitteitä, lisäksi tutustutaan alkusointuun ja puhujaan - Esim. omalle tasolle sopiva kirjallisuus, erilaiset oppimateriaalit, lehdet, verkkojulkaisut, opetusohjelmat, oppimispelit, e-kirjat - Kerrataan sanaluokat - Lauseen pääjäsenet - Sijamuodot harjoitellaan sijamuotojen käyttöä - Verbien taipuminen: syvennetään käyttötaitoja, persoonamuodot , preesens ja imperfekti myönteisenä ja kielteisenä , perfekti ja pluskvamperfekti käsitteenä ja niiden käytön harjoittelua, harjoitellaan kielteisen perfektin ja pluskvamperfektin käyttöä, pohditaan, mihin eri aikamuotoja käytetään - Sana- ja käsitevaranto: oppiaineiden käsitteet ja sanat, synonyymit ja vastakohdat, harjoitellaan käsitehierarkioita - Sanavaraston puutteiden paikkaaminen päättelemällä (tutut sanat sekä lause- ja tekstiyhteys).
Monilukutaito |
Arviointikeinoja:
Arvioinnin keinoja:
|
S3 Tekstien tuottaminen
- Esim. esitelmät, posterit, esitysgrafiikan alkeet Laaja-alainen osaaminen:
|
Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertomiselle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kantaaottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa kirjoittaa suomea käsin ja hän on omaksunut tarvittavia näppäintaitoja. Arvioinnin keinoja:
Oppilas osaa arvioida tuottamiaan tekstejä, tunnistaa omia vahvuuksiaan tekstin tuottajana sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Arvioinnin keinoja:
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - Kielen rekisterit (havainnoimalla myös koulun ulkopuolella) Esim. tilannekohtainen vaihtelu, koululaisslangi, harrastusryhmien kieli, uutiskieli, opetusohjelmien kieli, puhekieli alueella, somekieli - Oikeinkirjoitus: virke, lause, päälause ja sivulause, pilkku pää- ja sivulauseen välissä, suoran esityksen välimerkit - Sanaluokat - Sijamuodot: harjoitellaan sijamuotojen käyttöä - Verbien taipuminen: syvennetään käyttötaitoja persoonamuodot preesens ja imperfekti myönteisenä ja kielteisenä, perfekti ja pluskvamperfekti käsitteenä ja niiden käytön harjoittelua, harjoitellaan kielteisen ja pluskvamperfektin käyttöä, pohditaan, mihin eri aikamuotoja käytetään - Lauseen pääjäsenet - Sanojen johtaminen: tutustutaan suomen kielen yleisimpiin johtimiin - -Laaja-alainen osaaminen: -netin käyttö hakupalveluihin, kirjaston hakupalvelut -Pelit, leikit, lorut, sadut, laulut myös omasta kulttuurista, juhlat ja niihin liittyvät perinteet ja koulun juhlat |
Oppilas tunnistaa kielen rakenteen säännönmukaisuuksia ja kykenee kuvaamaan tavallisimpia peruskäsitteitä käyttäen, miten kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa. Oppilas osaa antaa esimerkkejä ympäristönsä kielistä.
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja pystyy kertomaan ajatuksiaan lukemastaan ja muusta lasten- ja nuortenkulttuurista. Arvioinnin keinoja:
|
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena - Lukeminen:, Tekstin pilkkominen osiin: kuvat lukemisen apuna, sanojen ja käsitteiden ryhmittely, esim. miellekartat, omalla äidinkielellä lukeminen - Kirjoittaminen: Kuvat kirjoittamisen apuna (esim. storycubes, juonikortit) Parityöskentely (esim. Trageton), tarinan kirjoittaminen yhdessä ja vuorotellen, Kysymyskortit: millainen, kuka/mikä, mitä tekee, missä, milloin, miten, miksi, prosessikirjoittaminen, ryhmitellyt sana- ja käsitelistat, esim. miellekartat - Kuunteleminen: Kuva+teksti+ääni esim. Papunetin sadut, parityöskentely: välikysymysten tekeminen ja vastaaminen, oppimisohjelma: kuunteluharjoitukset, oman puheen äänitys ja kuuntelu - Puhuminen: mallin mukaan toistaminen (esim. opettaja, oppimisohjelmat), kuvat kertomisen apuna (esim. storycubes, juonikortit) parityöskentely, esim. piirrosohjeet, omalla äidinkielellä luettujen tekstien ”suomentaminen, selittäminen”, vertaaminen suomen kieleen - Esim. sanalistat aihealueiden peruskäsitteistä suomi - oma äidinkieli, tekstien avaaminen mm. korostamalla tai alleviivaamalla, yhtäläisyyksiä omasta äidinkielessä ja suomen kielessä - Jokainen opettaja on omassa oppiaineessaan myös kielenopettaja. - Esim. Sanakirjojen käyttö; myös netin sanakirjat, sanalistat aihealueiden peruskäsitteistä suomi - oma äidinkieli - Nettietiketti - Yksityisyyden suoja - Tekijänoikeudet
|
T13 - T15 Oppilas osaa ohjatusti asettaa itselleen oppimistavoitteita. Lukuvuoden alussa yhdessä (oppilas, opettaja, huoltaja) yksilöllisten tavoitteiden asettelu ja lukuvuoden lopussa niiden arviointi:
Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat. Oppilas osaa tuottaa sovitusta aihepiiristä hankkimansa tiedon pohjalta jäsennellyn suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti tai ryhmässä. Oppilas osaa ohjatusti valita tilanteeseen ja aiheeseen sopivan tavan hankkia tietoa. |
6. lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Esimerkkejä arviointimenetelmistä tavoitteiden näkökulmasta |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - Kertominen:kuvasta kertominen, tarinan ja juonen kertominen, omasta elämästä kertominen, luetusta, nähdystä ja kuullusta kertominen - Mielipiteen ilmaisu: mielipiteiden ilmaisemista ja perustelua oman arjen ja ympäröivän yhteisön asioista, mielipiteiden ilmaisemista ja perustelua luetuista ja kuulluista teksteistä, rakentavan palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Kuvailu: henkilöiden ja paikkojen kuvailu, tunnetilojen kuvailu, kuvailtavien asioiden vertailu, abstraktien asioiden kuvailu - Ajan ilmaiseminen: aikasanat, mennyt aika, nykyaika, tuleva aika - Fraasit eri tilanteissa kohteliaisuus. asiointi - Pyyntöjen ja käskyjen sävyerot eri vuorovaikutustilanteissa - Kokonaisilmaisu: puutteellisen kielitaidon paikkaaminen kokonaisilmaisun avulla - Epäsuora esitys ja toisen puheeseen viittaaminen: suoran ja epäsuoran esityksen ero ja niiden käyttö eri kielenkäyttötilanteissa - Esim. pantomiimi – ”siansaksa” – suomen kieli. lyhyen pantomiimiesityksen toistaminen, kerrontatuokiot, kuvakortit, draama, roolileikit, pelit, KiVa-koulumateriaali, mielipidegallupit, erilaisten opetusohjelmien hyödyntäminen - Puhuminen: ääntäminen (äng-äänne, äänteiden kesto), intonaatio, oikean äänteen ja sen keston vaikutus sanan ja lauseen merkitykseen - Kuunteleminen: mallintaminen, kysyminen ja tarkentaminen, keskittyvä kuuntelu ja kuunnellun referointi suullisesti, puhumisen tehokeinot ymmärtämisen tukena (esim. toisto, painotukset, hidastukset, tauotukset, äänen voimakkuus) - Esim. ohjeen mukaan toimiminen, oman puheen nauhoittaminen ja kuuntelu, ääneen lukeminen, kuullunymmärtämisharjoitukset, keskittymisharjoitukset - Sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: keskustelukäyttäytyminen, vuorovaikutustilanteen huomioiminen omassa ilmaisussa (rekisterit) - Ei-sanallinen ilmaiseminen yhteisöllisesti: ilmeet, eleet ja liikkeet osana viestintää, vuorovaikutustilanteen huomioiminen omassa ilmaisussa (rekisterit) - Esim. vuoropuhelut, roolileikit, pantomiimi, draama - Osallistuminen kulttuuritoimintaan: luokan ja koko koulun juhlat ja esitykset, oppilaan oman kulttuurin juhlat Laaja-alainen osaaminen: Laaja-alainen osaaminen:
|
Arvioinnissa tulee ottaa huomioon kielitaidon kaikki osa-alueet: puhuminen, kuullun ymmärtäminen, kirjoittaminen ja luetun ymmärtäminen. Keskeistä on arvioida, miten oppilas pystyy käyttämän kieltä ja toimimaan kielellä. T1 - T3 Oppilas osallistuu keskusteluihin ja ryhmätöihin eri aiheista puhekumppanin tukemana. Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin käyttäen ilmaisuvarantoaan sekä keskustelee ja työskentelee erilaisten aihepiirien ja tekstien pohjalta.
Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa. Oppilas osaa toimia kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa. Kuuntelemisen arviointi:
Oppilas ilmaisee itseään erilaisia ilmaisun keinoja käyttäen ja osaa ottaa huomioon puhekumppaninsa.
Ääntämisen arviointi:
|
S2 Tekstien tulkitseminen - Lukeminen: oppilaan ikä- ja taitotason mukaiset tekstit, jatketaan lukustrategioiden harjoittelua, eläytyvä lukeminen ymmärtämisen tukena - Tekstilajit: tietotekstit esim. oppi- ja tietokirjoista sekä internetistä, kaunokirjalliset tekstit, myös runot ja draama, mediatekstit, kuvan lukeminen - Kirjallisuuden peruskäsitteet: syvennetään aikaisemmin opittuja käsitteitä (juoni, päähenkilö, sivuhenkilö, taustahenkilö, miljöö, analysoidaan henkilökuvia) , kerrataan eri kertojatyypit ja tunnistetaan niitä teksteistä, opitaan kaunokirjallisuuden päälajit, syvennetään aiemmin opittuja runouden käsitteitä - Tutustutaan kirjallisuuden lajityyppeihin: fantasiakirjallisuus, jännityskirjallisuus, tieteiskirjallisuus - Tutustutaan tietokirjallisuuteen. - Kerronta selostus, kuvaus, dialogi - Kielen kuvallisuus: vertailu, kuvailevat sanat, esim. sananlaskujen ja aforismien avulla - Esim. omalle tasolle sopiva kauno- ja tietokirjallisuus, erilaiset oppimateriaalit, lehdet, verkkojulkaisut, opetusohjelmat, oppimispelit, e-kirjat - Luku- ja ymmärtämisstrategiat: pystyy vastaamaan kysymyksiin, joihin löytyy suora vastaus tekstistä, opitaan löytämään epäsuorasti kerrottu tieto (kiertoilmaukset, synonyymit, toisin sanoin kertominen), harjoitellaan päättelevää lukutaitoa, opitaan tunnistamaan vaikuttamaan pyrkivän tekstin piirteitä - Mielipiteen paljastavat sanat ja arvottavat ilmaukset teksteissä - Lukutekniikan ja lukunopeuden harjoittelu - Lähdekritiikki - Kerrataan sanaluokat - Lauseke ja lauseen pääjäsenet - Sijamuodot : harjoitellaan sijamuotojen käyttöä - Verbien taipuminen: syvennetään käyttötaitoja, persoonamuodot , preesens ja imperfekti myönteisenä ja kielteisenä , perfekti ja pluskvamperfekti käsitteenä ja niiden käytön harjoittelua, harjoitellaan kielteisen ja pluskvamperfektin käyttöä, pohditaan, mihin eri aikamuotoja käytetään - Lauseenvastikkeet: harjoitellaan tunnistamaan lauseenvastikkeita tekstistä, ja opitaan, miksi ja mihin niitä käytetään - Sana- ja käsitevaranto: oppiaineiden käsitteet ja sanat, synonyymit ja vastakohdat, harjoitellaan käsitehierarkioita - Sanavaraston puutteiden paikkaaminen päättelemällä (tutut sanat sekä lause- ja tekstiyhteys).
Laaja-alainen osaaminen: T5: kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisia luku- ja ymmärtämisstrategioita käyttäen. Luku- ja ymmärtämisstrategiat puhutussa ja kirjoitetussa tekstissä:
Lähdekritiikki
|
Oppilas lukee sujuvasti monimuotoisia tekstejä. Oppilas tunnistaa kertomuksen, tietotekstin ja arvioivan tekstin ja harjoittelee käyttämään tietoa tekstilajipiirteistä tekstien tulkinnassa ja arvioinnissa.
Oppilas osallistuu erilaisiin kielenkäyttötilanteisiin ja osaa tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Arvioinnin keinoja:
Oppilas hallitsee kohtuullisen sana- ja käsitevarannon sekä tunnistaa tekstistä merkityksiä, jotka vaativat päättelyä.
|
S3 Tekstien tuottaminen - Monimuotoiset tekstit: kuvan ja tekstin yhdistäminen, tekstin muodon muokkaaminen: alleviivauksen, kursivoinnin ja lihavoinnin tarkoituksenmukainen käyttö, tekstin sisällön muokkaaminen palautteen perusteella , tekstin muokkaaminen omin sanoin (referointi ja tiivistäminen) - Tekijänoikeudet ja lähdekritiikki - Tuottaa selkeää ja luettavaa tekstiä eri keinoin - Oppii tuottamaan monimuotoisia tekstejä ja valitsemaan tekstin tarkoitukseen sopivan rekisterin - Hyödynnetään oppilaille läheisiä, arjesta tuttuja tekstejä (tekstiviesti, sähköposti, some) - Esim.esitelmät, posterit, esitysgrafiikan käytön harjoittelua, omat animaatiot, kuunnelmat ja videot - Prosessikirjoittaminen tvt:n avulla - Rakentavan palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Laaja-alainen osaaminen: Oppilaita ohjataan käyttämään tvt:tä tuotosten dokumentoinnissa. (L5) Oppilaita opastetaan huomaamaan säännöllisesti suoritettujen tehtävien vaikutus edistymiseen sekä tunnistamaan vahvuutensa ja kehittämistarpeensa. (L1) Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan ja tulkitsemaan, tuottamaan ja arvioimaan yhä moninaisempia tekstejä erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. (L4)
Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta. (L2) Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla. (L2) Laaja-alainen osaaminen: |
Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertomiselle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kantaaottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa kirjoittaa suomea käsin ja hän on omaksunut tarvittavia näppäintaitoja.
Oppilas tuottaa kokonaisia tekstejä ja osoittaa niissä oikeinkirjoituksen tuntemusta. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin.
Oppilas osaa arvioida tuottamiaan tekstejä, tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - Kielen rekisterit (havainnoimalla myös koulun ulkopuolella) Esim. tilannekohtainen vaihtelu, koululaisslangi, harrastusryhmien kieli, uutiskieli, opetusohjelmien kieli, tutustaan eri murteisiin, puhekieli alueella, some-kieli - Oikeinkirjoitus: virke, lause, päälause ja sivulause, pilkku pää- ja sivulauseen välissä, suoran esityksen välimerkit - Sanaluokat - Sijamuodot: harjoitellaan sijamuotojen käyttöä - Verbien taipuminen: syvennetään käyttötaitoja, persoonamuodot, preesens ja imperfekti myönteisenä ja kielteisenä, perfekti ja pluskvamperfekti käsitteenä ja niiden käytön harjoittelua, harjoitellaan kielteisen ja pluskvamperfektin käyttöä, pohditaan, mihin eri aikamuotoja käytetään - Lauseen pääjäsenet - Sanojen johtaminen: Tutustutaan suomen kielen yleisimpiin johtimiin - Esimerkiksi kirjastovierailut, luokkakirjasto, kirjailijavierailut, kirjavinkkaukset (myös oman äidinkielisistä kirjoista), elokuvat ja näytelmät, mediatekstit, e-kirjat netin käyttö hakupalveluihin, kirjaston hakupalvelut - Pelit, leikit, lorut, sadut, laulut myös omasta kulttuurista, juhlat ja niihin liittyvät perinteet ja koulun juhlat
Laaja-alainen osaaminen: Laaja-alainen osaaminen: Laaja-alainen osaaminen: |
Oppilas tunnistaa kielen rakenteen säännönmukaisuuksia ja kykenee kuvaamaan tavallisimpia peruskäsitteitä käyttäen, miten kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa. Oppilas osaa antaa esimerkkejä ympäristönsä kielistä ja murteista.
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja pystyy kertomaan ajatuksiaan lukemastaan ja muusta lasten- ja nuortenkulttuurista.
|
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena - Lukeminen:, Tekstin pilkkominen osiin: kuvat lukemisen apuna, sanojen ja käsitteiden ryhmittely, esim. miellekartat, omalla äidinkielellä lukeminen - Kirjoittaminen: Kuvat kirjoittamisen apuna (esim. storycubes, juonikortit) Parityöskentely (esim. Trageton), tarinan kirjoittaminen yhdessä ja vuorotellen, Kysymyskortit: millainen, kuka/mikä, mitä tekee, missä, milloin, miten, miksi, prosessikirjoittaminen, ryhmitellyt sana- ja käsitelistat, esim. miellekartat - Kuunteleminen: Kuva+teksti+ääni esim. Papunetin sadut, parityöskentely: välikysymysten tekeminen ja vastaaminen, oppimisohjelma: kuunteluharjoitukset, oman puheen äänitys ja kuuntelu - Puhuminen: mallin mukaan toistaminen (esim. opettaja, oppimisohjelmat), kuvat kertomisen apuna (esim. storycubes, juonikortit) parityöskentely, esim. piirrosohjeet, omalla äidinkielellä luettujen tekstien ”suomentaminen, selittäminen”, vertaaminen suomen kieleen - Esim. sanalistat aihealueiden peruskäsitteistä suomi - oma äidinkieli, tekstien avaaminen mm. korostamalla tai alleviivaamalla, yhtäläisyyksiä omasta äidinkielessä ja suomen kielessä - Jokainen opettaja on omassa oppiaineessaan myös kielenopettaja. - Esim. Sanakirjojen käyttö; myös netin sanakirjat, sanalistat aihealueiden peruskäsitteistä suomi - oma äidinkieli - Nettietiketti - Yksityisyyden suoja - Tekijänoikeudet
Laaja-alainen osaaminen:
Laaja-alainen osaaminen: |
Oppilas lukee tuetusti eri oppiaineiden tekstejä tai niiden osia ja osaa kuvailla, millaisista osista tekstit rakentuvat. Lukuvuoden alussa yhdessä (oppilas, opettaja, huoltaja) yksilöllisten tavoitteiden asettelu ja lukuvuoden lopussa niiden arviointi:
Oppilas osaa tuottaa sovitusta aihepiiristä hankkimansa tiedon pohjalta jäsennellyn suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti tai ryhmässä. Oppilas osaa ohjatusti valita tilanteeseen ja aiheeseen sopivan tavan hankkia tietoa. Lukuvuoden alussa yhdessä (oppilas, opettaja, huoltaja) yksilöllisten tavoitteiden asettelu ja lukuvuoden lopussa niiden arviointi:
|