Opetussuunnitelma
Etusivu
Perusopetus
Lukio
Opetussuunnitelma
LUKU 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
1.1 Opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen opetussuunnitelma
1.2 Paikallisen opetussuunnitelman laatimista ohjaavat periaatteet
1.3 Paikallisen opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen
1.4 Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut
LUKU 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana
2.1 Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
2.2 Perusopetuksen arvoperusta
Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen
Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia
Kulttuurinen moninaisuus rikkautena
Kestävän elämäntavan välttämättömyys
2.3 Oppimiskäsitys
LUKU 3 Perusopetuksen tehtävä ja tavoitteet
3.1 Perusopetuksen tehtävä
3.2 Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
Johdanto
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Monilukutaito (L4)
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
LUKU 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
4.1 Toimintakulttuurin merkitys ja kehittäminen
4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Osallisuus ja demokraattinen toiminta
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
4.3 Oppimisympäristöt ja työtavat
Oppimisympäristöt
Työtavat
4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
Opetuksen eheyttäminen
Monialaiset oppimiskokonaisuudet
LUKU 5 Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen koulutyön järjestämisessä
5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
5.2 Yhteistyö
Oppilaiden osallisuus
Kodin ja koulun yhteistyö
Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa
5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Paikallinen suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista
Vaaralliset ja häiritsevät esineet ja aineet
Vahinkojen korvaaminen ja jälkien korjaaminen
Voimakeinojen käyttö
Kotitehtävien suorittaminen työpäivän päätyttyä
Poistumismääräys jäljellä olevan oppitunnin ajaksi
Poistumismääräys koulun järjestämästä tilaisuudesta
Opetuksen epääminen jäljellä olevan työpäivän ajaksi
Kasvatuskeskustelu
Jälki-istunto
Kirjallinen varoitus
Määräaikainen erottaminen
5.4 Opetuksen järjestämistapoja
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yhdysluokkaopetus
Joustava perusopetus
Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
Opetus erityisissä tilanteissa
Toiminta-alueittain annettava opetus
Toiminta-alueittain annettava opetus
Kieli ja kommunikaatio
Kognitiiviset taidot
Motoriset taidot
Päivittäiset taidot
Sosiaaliset taidot
Arviointi ja yhteys yleiseen opetussuunnitelmaan
5.5 Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
Koulun kerhotoiminta
Koulun kirjastotoiminta
Koulumatkat ja koulukuljetukset
Kouluruokailu
Välitunnit, päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat
Koulun aamu- ja iltapäivätoiminta
LUKU 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa arviointi
6.1 Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
6.1.1 Formatiivinen arviointi
6.1.2 Summatiivinen arviointi
6.2 Arvioinnin yleiset periaatteet
6.3 Oppimisen ja osaamisen arviointi
6.4 Työskentelyn arviointi
6.5 Käyttäytymisen arvionti
6.6 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
6.6.1 Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
6.6.2 Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
6.7 Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
6.8 Perusopetuksen päättöarviointi
6.8.1 Päättöarvosanan muodostaminen
6.8.2 Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
6.8.3 Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
6.8.4 Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
6.8.5 Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
6.8.6 Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
6.9 Poissaolojen vaikutukset arviointiin
6.10 Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
6.11 Todistukset
6.11.1 Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
6.11.2 Lukuvuositodistus
6.11.3 Välitodistus
6.11.4 Erotodistus
6.11.5 Perusopetuksen päättötodistus
6.12 Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
6.13 Paikallisesti päätettävät asiat
LUKU 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
7.1 Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
Tuen järjestäminen
7.1.1 Ohjaus tuen aikana
7.1.2 Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana
7.2 Yleinen tuki
7.3 Tehostettu tuki
Tehostettu tuki
7.3.1 Pedagoginen arvio
7.3.2 Oppimissuunnitelma
7.4 Erityinen tuki
Erityinen tuki
7.4.1 Pedagoginen selvitys
7.4.2 Erityisen tuen päätös
7.4.3 Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
7.4.4 Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen
7.4.5 Pidennetty oppivelvollisuus
7.4.6 Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
7.5 Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot
7.5.1 Tukiopetus
7.5.2 Osa-aikainen erityisopetus
7.5.3 Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet
7.6 Tuen paikallinen toteutus
LUKU 8 Oppilashuolto
8.1 Monialainen oppilashuollon yhteistyö
Oppilashuollon järjestäminen
Oppilashuoltoryhmät
8.2 Yhteisöllinen oppilashuolto
8.3 Yksilökohtainen oppilashuolto
8.4 Oppilashuoltosuunnitelmat
LUKU 9. Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
9.1. Saamelaiset ja saamenkieliset
9.2. Romanit
9.3. Viittomakieliset
9.4. Muut monikieliset oppilaat
9.5. Paikallinen toteutus
LUKU 10. Kaksikielinen opetus
10.1 Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia
Kaksikielisen opetuksen perusteita
Johdanto
Kielikylpykielen/kohdekielen opetus
Muiden oppiaineiden opetus kielikylpykielellä/kohdekielellä
Muiden oppiaineiden opetus koulun opetuskielellä
Seurannan ja arvioinnin erityispiirteet kaksikielisessä opetuksessa
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki kaksikielisessä opetuksessa
10.1.1 Laajamittainen kaksikielinen opetus
Kotimaisten kielten varhainen täydellinen kielikylpy
Muu laajamittainen kaksikielinen opetus
10.1.2 Suppeampi kaksikielinen opetus
LUKU 11. Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
LUKU 12. Valinnaisuus perusopetuksessa
Johdanto
12.1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
12.2 Valinnaiset aineet
12.3 Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät
LUKU 13. Vuosiluokat 1-2
13.1 Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen sekä vuosiluokkien 1-2 tehtävä
Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen
Vuosiluokat 1-2: Koululaiseksi kasvaminen
Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe
13.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
Johdanto
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Monilukutaito (L4)
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
13.3 Oppiaineet vuosiluokilla 1-2
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
13.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Johdanto
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
13.3.2 Toinen kotimainen kieli
Kielikasvatus
Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Ruotsin kielen tehtävä
Ruotsin kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Äidinkielenomaisen ruotsin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Toinen kotimainen kieli, suomi (Det andra inhemska språket, finska)
Läroämnets uppdrag
Mål för undervisningen i A-lärokursen i finska i årskurs 1–2
Mål för undervisningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska i årskurs 1–2
13.3.3 Vieraat kielet
Englannin kieli A1-oppimäärä
Vieraan kielen tehtävä
Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät paikalliset keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1- 2
Englannin kielen A1-oppimäärän työtapoihin ja oppimisympäristöihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
13.3.4 Matematiikka
Matematiikan tehtävä
Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 1-2
13.3.5 Ympäristöoppi
Ympäristöopin tehtävä
Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
13.3.6 Uskonto
Uskonnon tehtävä
Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 1-2
Evankelisluterilainen uskonto
Ortodoksinen uskonto
Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 1-2
Katolinen uskonto
Islam
Juutalainen uskonto
13.3.7 Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedon tehtävä
Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
13.3.8 Musiikki
Musiikin tehtävä
Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 1-2
13.3.9 Kuvataide
Kuvataiteen tehtävä
Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
13.3.10 Käsityö
Käsityön tehtävä
Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 1-2
13.3.11 Liikunta
Liikunnan tehtävä
Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 1-2
Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 1-2
13.3.12 Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksen tehtävä ja merkitys
Oppilaanohjaus vuosiluokilla 1-2
Oppilaanohjauksen paikallisia toteutusesimerkkejä
LUKU 14. Vuosiluokat 3-6
14.1 Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe ja vuosiluokkien 3-6 tehtävä sekä siirtymävaihe vuosiluokalta 6
Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe
Vuosiluokat 3-6: Oppijana kehittyminen
Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtymävaihe
14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjenhallinta
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
14.3 Oppiaineet vuosiluokilla 3-6
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
14.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Oppimäärän erityinen tehtävä
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
14.3.2 Toinen kotimainen kieli
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokalla 6
Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 6
Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Ruotsin kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota /arvosanaa kahdeksan varten
14.3.3 Vieraat kielet
Kielitieto
Vieraan kielen tehtävä
Vieras kieli englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
Johdanto
Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Muu vieras kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
Johdanto
Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Vieras kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
Oppimäärän tehtävä
Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Vieraan kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Saamen kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
Johdanto
Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Saamen kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
Saamen kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.3.4 Matematiikka
Matematiikan tehtävä
Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 3-6
Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
14.3.5 Ympäristöoppi
Ympäristöopin tehtävä
Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
Ympäristöopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.3.6 Uskonto
Uskonnon tehtävä
Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 3-6
Uskonnon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Evankelisluterilainen uskonto
Ortodoksinen uskonto
Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 3-6
Katolinen uskonto
Islam
Juutalainen uskonto
14.3.7 Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedon tehtävä
Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
Elämänkatsomustiedon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.3.8 Historia
Historian tehtävä
Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 5-6
Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 5-6
Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 5-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 5-6
Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 5-6
Historian arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.3.9 Yhteiskuntaoppi
Yhteiskuntaopin tehtävä vuosiluokilla 4-6
Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 4-6
Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 4-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
Yhteiskuntaopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
14.3.10 Musiikki
Musiikin tehtävä
Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 3-6
Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
14.3.11 Kuvataide
Kuvataiteen tehtävä
Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
Kuvataiteen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
14.3.12 Käsityö
Käsityön tehtävä
Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 3-6
Käsityön arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
14.3.13 Liikunta
Liikunnan opetuksen tehtävä
Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 3-6
Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 3-6
Oppiaineen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
14.3.14 Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksen tehtävä ja merkitys
Oppilaanohjaus vuosiluokilla 3-6
Oppilaanohjauksen paikallisia toteutusesimerkkejä
LUKU 15. Vuosiluokat 7-9
15.1 Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtymävaihe sekä vuosiluokkien 7-9 tehtävä
15.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Monilukutaito (L4)
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
15.3 Oppiaineet vuosiluokilla 7-9
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
15.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Kielikasvatus
Oppiaineen tehtävä
Oppimäärän erityinen tehtävä
Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7–9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Oppiaineen tehtävä
Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9
Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
Suomi toisena kielenä -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.2 Toinen kotimainen kieli
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
Oppiaineen tehtävä
Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
Oppilaan oppimisen arviointi Ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.3 Vieraat kielet
Englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
Oppiaineen tehtävä
Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Englannin A-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.4 Matematiikka
Matematiikan tehtävä
Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 7-9
Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.5 Biologia
Oppiaineen tehtävä
Biologian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Biologian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Biologian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki biologiassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi biologiassa vuosiluokilla 7-9
Biologian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.6 Maantieto
Oppiaineen tehtävä
Maantiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Maantiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Maantiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki maantiedossa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi maantiedossa vuosiluokilla 7-9
Maantiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.7 Fysiikka
Oppiaineen tehtävä
Fysiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Fysiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Fysiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki fysiikassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi fysiikassa vuosiluokilla 7-9
Fysiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.8 Kemia
Oppiaineen tehtävä
Kemian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Kemian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Kemian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kemiassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi kemiassa vuosiluokilla 7-9
Kemian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.9 Terveystieto
Oppiaineen tehtävä
Terveystiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Terveystiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Terveystiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
Terveystiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.10 Uskonto
Evankelisluterilainen uskonto
Oppiaineen tehtävä
Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Evankelisluterilaisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
Ortodoksinen uskonto
Oppiaineen tehtävä
Ortodoksisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ortodoksisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.11 Elämänkatsomustieto
Oppiaineen tehtävä
Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
Elämänkatsomustiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.12 Historia
Oppiaineen tehtävä
Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 7-9
Historian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.13 Yhteiskuntaoppi
Oppiaineen tehtävä
Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Yhteiskuntaopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
Yhteiskuntaopin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.14 Musiikki
Oppiaineen tehtävä
Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 7-9
Musiikin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.15 Kuvataide
Oppiaineen tehtävä
Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, tuki ja eriyttäminen kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.16 Käsityö
Oppiaineen tehtävä
Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 7-9
Käsityön päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.17 Liikunta
Liikunnan opetuksen tehtävä
Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 7-9
Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.18 Kotitalous
Oppiaineen tehtävä
Kotitalouden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Kotitalouden tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Kotitalouden oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
15.3.19 Oppilaanohjaus
Oppiaineen tehtävä
Oppilaanohjauksen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Oppilaanohjauksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Oppilaanohjauksen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
Oppilaan oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
15.3.20 Valinnaiset aineet
Taito- ja taideaineet
Kotitalous
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Musiikki
Muut valinnaiset aineet
A-valinta: Arjen laki- ja taloustieto
A-valinta: B2-espanja
Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
A-valinta: B2-ranska
Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
A-valinta: B2-saksa
Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
A-valinta: B2-venäjä
Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
A-valinta: Kotitalous
A-valinta: Kuvataide
A-valinta: Käsityö (kovat materiaalit)
A-valinta: Käsityö (pehmeät materiaalit)
A-valinta: Liikunta
A-valinta: Musiikki
A-valinta: Tieto- ja viestintätekniikka
Lyhyet valinnaiskurssit
Paikallinen perusopetuksen tuntijako
Opetussuunnitelmaa täydentävät muut paikalliset suunnitelmat ja ohjelmat
Perusopetuksen TVT-opetussuunnitelma
Tasa-arvosuunnitelma
Alkuluokkatoiminnan opetussuunnitelma
Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
Heinolan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen sivut
Kielitieto
Tavoitteet ja mahdollisuudet
Kielikasvatusta koskevat tavoitteet sekä toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet on määritelty toisen kotimaisen kielen opetusta koskevassa osuudessa.