- LUKU 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
- LUKU 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana
-
LUKU 3 Perusopetuksen tehtävä ja tavoitteet
- 3.1 Perusopetuksen tehtävä
- 3.2 Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
-
3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
- Johdanto
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
- LUKU 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
-
LUKU 5 Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen koulutyön järjestämisessä
- 5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
- 5.2 Yhteistyö
-
5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
-
Paikallinen suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista
- Vaaralliset ja häiritsevät esineet ja aineet
- Vahinkojen korvaaminen ja jälkien korjaaminen
- Voimakeinojen käyttö
- Kotitehtävien suorittaminen työpäivän päätyttyä
- Poistumismääräys jäljellä olevan oppitunnin ajaksi
- Poistumismääräys koulun järjestämästä tilaisuudesta
- Opetuksen epääminen jäljellä olevan työpäivän ajaksi
- Kasvatuskeskustelu
- Jälki-istunto
- Kirjallinen varoitus
- Määräaikainen erottaminen
-
Paikallinen suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista
- 5.4 Opetuksen järjestämistapoja
- 5.5 Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
-
LUKU 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa arviointi
- 6.1 Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
- 6.2 Arvioinnin yleiset periaatteet
- 6.3 Oppimisen ja osaamisen arviointi
- 6.4 Työskentelyn arviointi
- 6.5 Käyttäytymisen arvionti
- 6.6 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
- 6.7 Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
-
6.8 Perusopetuksen päättöarviointi
- 6.8.1 Päättöarvosanan muodostaminen
- 6.8.2 Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
- 6.8.3 Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
- 6.8.4 Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
- 6.8.5 Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
- 6.8.6 Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
- 6.9 Poissaolojen vaikutukset arviointiin
- 6.10 Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
- 6.11 Todistukset
- 6.12 Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
- 6.13 Paikallisesti päätettävät asiat
- LUKU 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
- LUKU 8 Oppilashuolto
- LUKU 9. Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
- LUKU 10. Kaksikielinen opetus
- LUKU 11. Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
- LUKU 12. Valinnaisuus perusopetuksessa
-
LUKU 13. Vuosiluokat 1-2
- 13.1 Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen sekä vuosiluokkien 1-2 tehtävä
-
13.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
- Johdanto
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
-
13.3 Oppiaineet vuosiluokilla 1-2
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
13.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Johdanto
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- 13.3.2 Toinen kotimainen kieli
-
13.3.3 Vieraat kielet
-
Englannin kieli A1-oppimäärä
- Vieraan kielen tehtävä
- Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät paikalliset keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1- 2
- Englannin kielen A1-oppimäärän työtapoihin ja oppimisympäristöihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
-
Englannin kieli A1-oppimäärä
-
13.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.5 Ympäristöoppi
- Ympäristöopin tehtävä
- Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.6 Uskonto
- Uskonnon tehtävä
- Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 1-2
- Evankelisluterilainen uskonto
- Ortodoksinen uskonto
- Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 1-2
-
13.3.7 Elämänkatsomustieto
- Elämänkatsomustiedon tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.8 Musiikki
- Musiikin tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.9 Kuvataide
- Kuvataiteen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.10 Käsityö
- Käsityön tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 1-2
-
13.3.11 Liikunta
- Liikunnan tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 1-2
- 13.3.12 Oppilaanohjaus
-
LUKU 14. Vuosiluokat 3-6
- 14.1 Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe ja vuosiluokkien 3-6 tehtävä sekä siirtymävaihe vuosiluokalta 6
- 14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6
-
14.3 Oppiaineet vuosiluokilla 3-6
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
14.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Oppimäärän erityinen tehtävä
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
-
14.3.2 Toinen kotimainen kieli
- Toinen kotimainen kieli, ruotsi
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokalla 6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota /arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.3 Vieraat kielet
- Kielitieto
- Vieraan kielen tehtävä
-
Vieras kieli englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Muu vieras kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Vieras kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Oppimäärän tehtävä
- Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Saamen kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.5 Ympäristöoppi
- Ympäristöopin tehtävä
- Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.6 Uskonto
- Uskonnon tehtävä
- Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
- Evankelisluterilainen uskonto
- Ortodoksinen uskonto
- Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 3-6
-
14.3.7 Elämänkatsomustieto
- Elämänkatsomustiedon tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.8 Historia
- Historian tehtävä
- Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 5-6
- Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 5-6
- Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 5-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 5-6
- Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 5-6
- Historian arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.9 Yhteiskuntaoppi
- Yhteiskuntaopin tehtävä vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 4-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
- Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.10 Musiikki
- Musiikin tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 3-6
- Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.11 Kuvataide
- Kuvataiteen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.12 Käsityö
- Käsityön tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 3-6
- Käsityön arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.13 Liikunta
- Liikunnan opetuksen tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 3-6
- Oppiaineen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
- 14.3.14 Oppilaanohjaus
-
LUKU 15. Vuosiluokat 7-9
- 15.1 Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtymävaihe sekä vuosiluokkien 7-9 tehtävä
-
15.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
-
15.3 Oppiaineet vuosiluokilla 7-9
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
15.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Kielikasvatus
- Oppiaineen tehtävä
- Oppimäärän erityinen tehtävä
- Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7–9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Oppiaineen tehtävä
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9
- Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
-
15.3.2 Toinen kotimainen kieli
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
- Oppiaineen tehtävä
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
- Oppilaan oppimisen arviointi Ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
-
15.3.3 Vieraat kielet
-
Englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
- Oppiaineen tehtävä
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
-
15.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.5 Biologia
- Oppiaineen tehtävä
- Biologian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Biologian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Biologian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki biologiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi biologiassa vuosiluokilla 7-9
- Biologian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.6 Maantieto
- Oppiaineen tehtävä
- Maantiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki maantiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi maantiedossa vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.7 Fysiikka
- Oppiaineen tehtävä
- Fysiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki fysiikassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi fysiikassa vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.8 Kemia
- Oppiaineen tehtävä
- Kemian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kemian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kemian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kemiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kemiassa vuosiluokilla 7-9
- Kemian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.9 Terveystieto
- Oppiaineen tehtävä
- Terveystiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.10 Uskonto
-
Evankelisluterilainen uskonto
- Oppiaineen tehtävä
- Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Evankelisluterilaisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Ortodoksinen uskonto
- Oppiaineen tehtävä
- Ortodoksisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ortodoksisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Evankelisluterilainen uskonto
-
15.3.11 Elämänkatsomustieto
- Oppiaineen tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.12 Historia
- Oppiaineen tehtävä
- Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 7-9
- Historian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.13 Yhteiskuntaoppi
- Oppiaineen tehtävä
- Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.14 Musiikki
- Oppiaineen tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 7-9
- Musiikin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.15 Kuvataide
- Oppiaineen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, tuki ja eriyttäminen kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.16 Käsityö
- Oppiaineen tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 7-9
- Käsityön päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.17 Liikunta
- Liikunnan opetuksen tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.18 Kotitalous
- Oppiaineen tehtävä
- Kotitalouden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.19 Oppilaanohjaus
- Oppiaineen tehtävä
- Oppilaanohjauksen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Oppilaanohjauksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Oppilaanohjauksen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
-
15.3.20 Valinnaiset aineet
- Taito- ja taideaineet
-
Muut valinnaiset aineet
- A-valinta: Arjen laki- ja taloustieto
-
A-valinta: B2-espanja
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-ranska
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-saksa
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-venäjä
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
- A-valinta: Kotitalous
- A-valinta: Kuvataide
- A-valinta: Käsityö (kovat materiaalit)
- A-valinta: Käsityö (pehmeät materiaalit)
- A-valinta: Liikunta
- A-valinta: Musiikki
- A-valinta: Tieto- ja viestintätekniikka
- Lyhyet valinnaiskurssit
- Paikallinen perusopetuksen tuntijako
- Opetussuunnitelmaa täydentävät muut paikalliset suunnitelmat ja ohjelmat
- Heinolan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
- Perusopetuksen sivut
Tavoitteena asianmukaisuus, luonnollisuus ja merkityksellisyys
Tavoitteena on, että kielenkäyttö olisi mahdollisimman asianmukaista, luonnollista ja oppilaille merkityksellistä. Työskentelyssä korostuu pari- ja pienryhmätyö sekä yhdessä oppiminen erityyppisissä oppimisympäristöissä. Monikielisyys- ja kielikasvatuksen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan opettajien yhteistyötä. Leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita. Opetuksessa käytetään monipuolisesti eri viestintäkanavia ja -välineitä. Oppilaita ohjataan aktiiviseen toimijuuteen ja itsenäiseen vastuun ottoon omasta oppimisestaan Eurooppalaisen kielisalkun tai vastaavan työvälineen avulla. Oppilaat tutustuvat ympäröivän yhteisön monikielisyyteen ja -kulttuurisuuteen kotikansainvälisyyden avulla. Heille tarjotaan myös mahdollisuuksia harjoitella kansainvälistä yhteydenpitoa. Saamen kieltä käytetään aina kun se on mahdollista.