- LUKU 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
- LUKU 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana
-
LUKU 3 Perusopetuksen tehtävä ja tavoitteet
- 3.1 Perusopetuksen tehtävä
- 3.2 Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
-
3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
- Johdanto
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
- LUKU 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
-
LUKU 5 Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen koulutyön järjestämisessä
- 5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
- 5.2 Yhteistyö
-
5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
-
Paikallinen suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista
- Vaaralliset ja häiritsevät esineet ja aineet
- Vahinkojen korvaaminen ja jälkien korjaaminen
- Voimakeinojen käyttö
- Kotitehtävien suorittaminen työpäivän päätyttyä
- Poistumismääräys jäljellä olevan oppitunnin ajaksi
- Poistumismääräys koulun järjestämästä tilaisuudesta
- Opetuksen epääminen jäljellä olevan työpäivän ajaksi
- Kasvatuskeskustelu
- Jälki-istunto
- Kirjallinen varoitus
- Määräaikainen erottaminen
-
Paikallinen suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista
- 5.4 Opetuksen järjestämistapoja
- 5.5 Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
-
LUKU 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa arviointi
- 6.1 Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
- 6.2 Arvioinnin yleiset periaatteet
- 6.3 Oppimisen ja osaamisen arviointi
- 6.4 Työskentelyn arviointi
- 6.5 Käyttäytymisen arvionti
- 6.6 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
- 6.7 Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
-
6.8 Perusopetuksen päättöarviointi
- 6.8.1 Päättöarvosanan muodostaminen
- 6.8.2 Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
- 6.8.3 Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
- 6.8.4 Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
- 6.8.5 Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
- 6.8.6 Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
- 6.9 Poissaolojen vaikutukset arviointiin
- 6.10 Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
- 6.11 Todistukset
- 6.12 Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
- 6.13 Paikallisesti päätettävät asiat
- LUKU 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
- LUKU 8 Oppilashuolto
- LUKU 9. Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
- LUKU 10. Kaksikielinen opetus
- LUKU 11. Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
- LUKU 12. Valinnaisuus perusopetuksessa
-
LUKU 13. Vuosiluokat 1-2
- 13.1 Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen sekä vuosiluokkien 1-2 tehtävä
-
13.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
- Johdanto
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
-
13.3 Oppiaineet vuosiluokilla 1-2
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
13.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Johdanto
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1–2
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- 13.3.2 Toinen kotimainen kieli
-
13.3.3 Vieraat kielet
-
Englannin kieli A1-oppimäärä
- Vieraan kielen tehtävä
- Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät paikalliset keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1- 2
- Englannin kielen A1-oppimäärän työtapoihin ja oppimisympäristöihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1-2
-
Englannin kieli A1-oppimäärä
-
13.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.5 Ympäristöoppi
- Ympäristöopin tehtävä
- Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.6 Uskonto
- Uskonnon tehtävä
- Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 1-2
- Evankelisluterilainen uskonto
- Ortodoksinen uskonto
- Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 1-2
-
13.3.7 Elämänkatsomustieto
- Elämänkatsomustiedon tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.8 Musiikki
- Musiikin tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.9 Kuvataide
- Kuvataiteen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 1-2
-
13.3.10 Käsityö
- Käsityön tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 1-2
-
13.3.11 Liikunta
- Liikunnan tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1-2
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1-2
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 1-2
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 1-2
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 1-2
- 13.3.12 Oppilaanohjaus
-
LUKU 14. Vuosiluokat 3-6
- 14.1 Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe ja vuosiluokkien 3-6 tehtävä sekä siirtymävaihe vuosiluokalta 6
- 14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6
-
14.3 Oppiaineet vuosiluokilla 3-6
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
14.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Suomen kielen ja kirjallisuuden erityinen tehtävä
- Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Oppimäärän erityinen tehtävä
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3–6
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
-
14.3.2 Toinen kotimainen kieli
- Toinen kotimainen kieli, ruotsi
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokalla 6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokalla 6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota /arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.3 Vieraat kielet
- Kielitieto
- Vieraan kielen tehtävä
-
Vieras kieli englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Muu vieras kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Vieras kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Oppimäärän tehtävä
- Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Vieraan kielen B1-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
Saamen kieli, A-oppimäärä vuosiluokilla 3-6
- Johdanto
- Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi saamen kielen A-oppimäärässä vuosiluokilla 3-6
- Saamen kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 3-6
- Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota ”hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.5 Ympäristöoppi
- Ympäristöopin tehtävä
- Ympäristöopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi ympäristöopissa vuosiluokilla 3-6
- Ympäristöopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.6 Uskonto
- Uskonnon tehtävä
- Uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 3-6
- Uskonnon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
- Evankelisluterilainen uskonto
- Ortodoksinen uskonto
- Uskonnon eri oppimäärät vuosiluokilla 3-6
-
14.3.7 Elämänkatsomustieto
- Elämänkatsomustiedon tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 3-6
- Elämänkatsomustiedon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.8 Historia
- Historian tehtävä
- Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 5-6
- Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 5-6
- Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 5-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 5-6
- Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 5-6
- Historian arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.9 Yhteiskuntaoppi
- Yhteiskuntaopin tehtävä vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 4-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
- Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 4-6
- Yhteiskuntaopin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.10 Musiikki
- Musiikin tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 3-6
- Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.11 Kuvataide
- Kuvataiteen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 3-6
- Kuvataiteen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.12 Käsityö
- Käsityön tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 3-6
- Käsityön arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
-
14.3.13 Liikunta
- Liikunnan opetuksen tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 3-6
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 3-6
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 3-6
- Oppiaineen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten
- 14.3.14 Oppilaanohjaus
-
LUKU 15. Vuosiluokat 7-9
- 15.1 Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtymävaihe sekä vuosiluokkien 7-9 tehtävä
-
15.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
-
15.3 Oppiaineet vuosiluokilla 7-9
- Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
-
15.3.1 Äidinkieli ja kirjallisuus
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Kielikasvatus
- Oppiaineen tehtävä
- Oppimäärän erityinen tehtävä
- Suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7–9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7–9
- Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
- Oppiaineen tehtävä
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9
- Äidinkielen ja kirjallisuus -oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 7-9
- Suomi toisena kielenä -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Suomen kieli ja kirjallisuus
-
15.3.2 Toinen kotimainen kieli
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
- Oppiaineen tehtävä
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
- Oppilaan oppimisen arviointi Ruotsin kielen B1-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
-
15.3.3 Vieraat kielet
-
Englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
- Oppiaineen tehtävä
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7 - 9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7 - 9
- Oppilaan oppimisen arviointi englannin A-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Englannin A-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Englanti, A-oppimäärä vuosiluokilla 7-9
-
15.3.4 Matematiikka
- Matematiikan tehtävä
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki matematiikassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi matematiikassa vuosiluokilla 7-9
- Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.5 Biologia
- Oppiaineen tehtävä
- Biologian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Biologian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Biologian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki biologiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi biologiassa vuosiluokilla 7-9
- Biologian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.6 Maantieto
- Oppiaineen tehtävä
- Maantiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki maantiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi maantiedossa vuosiluokilla 7-9
- Maantiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.7 Fysiikka
- Oppiaineen tehtävä
- Fysiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki fysiikassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi fysiikassa vuosiluokilla 7-9
- Fysiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.8 Kemia
- Oppiaineen tehtävä
- Kemian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kemian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kemian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kemiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kemiassa vuosiluokilla 7-9
- Kemian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.9 Terveystieto
- Oppiaineen tehtävä
- Terveystiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi terveystiedossa vuosiluokilla 7-9
- Terveystiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.10 Uskonto
-
Evankelisluterilainen uskonto
- Oppiaineen tehtävä
- Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Evankelisluterilaisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Ortodoksinen uskonto
- Oppiaineen tehtävä
- Ortodoksisen uskonnon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ortodoksisen uskonnon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi uskonnossa vuosiluokilla 7-9
- Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
Evankelisluterilainen uskonto
-
15.3.11 Elämänkatsomustieto
- Oppiaineen tehtävä
- Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi elämänkatsomustiedossa vuosiluokilla 7-9
- Elämänkatsomustiedon päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.12 Historia
- Oppiaineen tehtävä
- Historian opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Historian oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki historiassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi historiassa vuosiluokilla 7-9
- Historian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.13 Yhteiskuntaoppi
- Oppiaineen tehtävä
- Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 7-9
- Yhteiskuntaopin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.14 Musiikki
- Oppiaineen tehtävä
- Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 7-9
- Musiikin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.15 Kuvataide
- Oppiaineen tehtävä
- Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, tuki ja eriyttäminen kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 7-9
- Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.16 Käsityö
- Oppiaineen tehtävä
- Käsityön opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Käsityön oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki käsityössä vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi käsityössä vuosiluokilla 7-9
- Käsityön päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.17 Liikunta
- Liikunnan opetuksen tehtävä
- Liikunnan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi liikunnassa vuosiluokilla 7-9
- Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.18 Kotitalous
- Oppiaineen tehtävä
- Kotitalouden opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi kotitaloudessa vuosiluokilla 7-9
- Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
15.3.19 Oppilaanohjaus
- Oppiaineen tehtävä
- Oppilaanohjauksen opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
- Oppilaanohjauksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Oppilaanohjauksen oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokalla 7-9
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
- Oppilaan oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
-
15.3.20 Valinnaiset aineet
- Taito- ja taideaineet
-
Muut valinnaiset aineet
- A-valinta: Arjen laki- ja taloustieto
-
A-valinta: B2-espanja
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-ranska
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-saksa
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
-
A-valinta: B2-venäjä
- Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet
- Vieraan kielen B2-oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet
- Ohjaus, eriyttäminen ja tuki vieraan kielen B2-oppimäärässä
- Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen B2-oppimäärässä vuosiluokilla 7-9
- Vieraan kielen B2-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
- A-valinta: Kotitalous
- A-valinta: Kuvataide
- A-valinta: Käsityö (kovat materiaalit)
- A-valinta: Käsityö (pehmeät materiaalit)
- A-valinta: Liikunta
- A-valinta: Musiikki
- A-valinta: Tieto- ja viestintätekniikka
- Lyhyet valinnaiskurssit
- Paikallinen perusopetuksen tuntijako
- Opetussuunnitelmaa täydentävät muut paikalliset suunnitelmat ja ohjelmat
- Heinolan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
- Perusopetuksen sivut
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
Tutustutaan saamen kieliä sekä suomen kieltä ja joitakin muita suomalais-ugrilaisia kieliä yhdistäviin keskeisiin piirteisiin. Keskustellaan kielten sukulaisuussuhteista erityisesti luokassa tai koulussa puhuttujen tai opiskeltujen kielten osalta. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa saamen kielten puhuma-alueesta ja saamen kielten asemasta. Tutustutaan paikalliseen saamelaiskulttuuriin. Kiinnitetään huomiota siihen, mikä on yhteistä kaikille kielille ja miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa.
S2 Kielenopiskelutaidot
Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja ja tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen. Ohjataan oppilaita huomaamaan saamenkielinen kieliympäristö.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstiä, taito tuottaa tekstiä
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan saamen kieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä saamenkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet ja ajankohtaisuus, näkökulmana minä ja me Suomessa sekä saamen kielen puhuma-alueella ja saamelaisten kotiseutualueella. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen ja avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään saamenkielistä aineistoa. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä ja puhumista.