Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6

3 lk


Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6 Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6


Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

- pohditaan oman kielen ja englannin kielen eroja

- tutustutaan englanninkieliseen kulttuuriin ja pohditaan, miten se eroaa omasta kulttuurista

- tutustutaan englanninkieliseen aineistoon monipuolisten materiaalien avulla

Laaja-alainen osaaminen:
(L2) Pyritään järjestämään mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön esim. kirjeenvaihto, vierailut ja projektit. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.

S2 Kielenopiskelutaidot

- autetaan oppilasta luomaan itsestään myönteinen kuva englannin oppijana

- kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja

- ohjataan oppilasta asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava

- harjoitellaan omaa tapaa oppia


Laaja-alainen osaaminen:
(L1) Vertaisoppiminen ja erilaiset vuorovaikutukselliset harjoitteet korostuvat englannin opiskelussa. Oppitunneilla tehdään pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitellaan erilaisia opiskelustrategioita, omaa tapaa oppia esimerkiksi sanaston harjoittelussa. Sanaston kartuttamisessa korostuu säännöllinen omatoiminen harjoittelu.

- omien tavoitteiden asettaminen
- itsearviointi
- vertaisarviointi

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

- painotetaan suullista kielitaitoa, rohkaistaan oppilasta kielen suulliseen tuottamiseen

- tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita

- ohjataan oppilasta löytämään keinoja ymmärtää pääasiat kuulemastaan ja lukemastaan tekstistä

- tutustutaan englannin kielen perusrakenteisiin leikkien ja toiminnallisuuden kautta

- harjoitellaan kirjallista tuottamista


Laaja-alainen osaaminen:
(L4) Opastetaan oppilasta havainnoimaan englannin kieltä erilaisista tietolähteistä kuten internet, TV, musiikki, kirjallisuus, sarjakuvat.

(L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti englannin opetuksessa: internet-sanakirjat, internetissä olevat opetusohjelmat, englanninkieliset lehdet, videot jne. Tietotekniikkaa käytetään hyväksi oppilaiden omissa tuotoksissa.

- itsearviointi
- vertaisarviointi
- suulliset kokeet
- kirjalliset kokeet
- kirjalliset tuotokset
- jatkuva havainnointi ja palaute

Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät

Aihepiirejä:

  • koti, koulu ja lähiympäristö
  • itsestä, perheestä, ystävistä ja lemmikeistä kertominen
  • tervehtiminen, kohteliaisuudet
  • harrastukset
  • kehonosia, värejä
  • äänteiden harjoittelua
  • juhlapyhien vietto eri kulttuureissa

Rakenteita:

  • substantiivien yksikkö ja monikko
  • be, have ja can –verbit
  • kysymyksen muodostaminen ja intonaatio
  • käskyt ja kiellot
  • lukusanat 1-100
  • persoonapronominit
  • paikan prepositiot
  • foneettisiin merkkeihin tutustuminen

Menetelmiä:

  • loruja
  • lauluja
  • leikkejä
  • parityötä
  • pelejä
  • toistoharjoituksia
  • kuunteluharjoituksia

Voidaan lisäksi tarjota vaativampia aihepiireihin liittyviä tekstejä.









4 lk


Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6 Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6


Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

- pohditaan oman kielen ja englannin kielen eroja

- tutustutaan englanninkieliseen kulttuuriin ja pohditaan, miten se eroaa omasta kulttuurista

- tutustutaan englanninkieliseen aineistoon monipuolisten materiaalien avulla


Laaja-alainen osaaminen:
(L2) Pyritään järjestämään mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön esim. kirjeenvaihto, vierailut ja projektit. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.

S2 Kielenopiskelutaidot

- autetaan oppilasta luomaan itsestään myönteinen kuva englannin oppijana

- kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja

- oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava

- harjoitellaan omaa tapaa oppia


Laaja-alainen osaaminen:
(L1) Vertaisoppiminen ja erilaiset vuorovaikutukselliset harjoitteet korostuvat englannin opiskelussa. Oppitunneilla tehdään pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitellaan erilaisia opiskelustrategioita, omaa tapaa oppia esimerkiksi sanaston harjoittelussa. Sanaston kartuttamisessa korostuu säännöllinen omatoiminen harjoittelu.

- omien tavoitteiden asettaminen
- itsearviointi
- vertaisarviointi

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

- painotetaan suullista kielitaitoa, rohkaistaan oppilasta kielen suulliseen tuottamiseen

- tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita

- ohjataan oppilasta löytämään keinoja ymmärtää pääasiat kuulemastaan ja lukemastaan tekstistä

- tutustutaan englannin kielen perusrakenteisiin leikkien ja toiminnallisuuden kautta

- harjoitellaan kirjallista tuottamista

Laaja-alainen osaaminen:
(L4) Opastetaan oppilasta havainnoimaan englannin kieltä erilaisista tietolähteistä kuten internet, TV, musiikki, kirjallisuus, sarjakuvat.

(L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti englannin opetuksessa: intenet-sanakirjat, internetissä olevat opetusohjelmat, englanninkieliset sanomalehdet, videot jne. Tietotekniikkaa käytetään hyväksi oppilaiden omissa tuotoksissa.

- itsearviointi
- vertaisarviointi
- suulliset kokeet
- kirjalliset kokeet
- kirjalliset tuotokset
- jatkuva havainnointi ja palaute






Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät

Aihepiirejä:

  • kolmannen luokan aihepiirien laajempaa käsittelyä
  • äänilmauksia
  • luonto
  • ammatteja
  • vaatesanastoa
  • Euroopan maita, kieliä ja kansallisuuksia
  • mielipiteen ilmaiseminen
  • aakkoset
  • ruokailusanastoa
  • tietotekniikan perussanastoa

Rakenteita:

  • be, have ja can –verbien kertaus
  • yleis- ja kestopreesens
  • kellonajat
  • omistusmuodot
  • epäsäännöllinen monikko
  • ajan ja paikan prepositioita
  • lyhyiden adjektiivien vertailu

Menetelmiä:

edellisten lisäksi:

  • sähköisiä aineistoja








5 lk


Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6 Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6


Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

- laajennetaan tietoa englannin kielen levinneisyydestä

- ohjataan oppilasta kohtaamaan erilaisista kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia ihmisiä ennakkoluulottomasti

- opitaan tiedostamaan, että englantia puhutaan eri tavalla eri puolilla maailmaa

- harjoitellaan erilaisia viestinnällisiä tilanteita ja niissä selviytymistä

- hyödynnetään erilaisia materiaaleja tutustuttaessa kielten ja kulttuurien moninaisuuteen ja levinneisyyteen



Laaja-alainen osaaminen:
(L2) Pyritään järjestämään mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön esim. kirjeenvaihto, vierailut ja projektit. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.

S2 Kielenopiskelutaidot

- vahvistetaan oppilaan itsestään luomaa myönteistä kuvaa englannin oppijana

- kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja

- oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava

- harjoitellaan omaa tapaa oppia

- lisätään opiskelijan vastuuta opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa


Laaja-alainen osaaminen:
(L1) Vertaisoppiminen ja erilaiset vuorovaikutukselliset harjoitteet korostuvat englannin opiskelussa. Oppitunneilla tehdään pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitellaan erilaisia opiskelustrategioita, omaa tapaa oppia esimerkiksi sanaston harjoittelussa. Sanaston kartuttamisessa korostuu säännöllinen omatoiminen harjoittelu.

- omien tavoitteiden asettaminen
- itsearviointi
- vertaisarviointi

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

- vahvistetaan oppilaan suullista kielitaitoa, lisätään kirjallisen tuottamisen osuutta ja rohkaistaan ko. taitojen kehittämiseen

- tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita

- tutustutaan erilaisiin kulttuureihin

- vahvistetaan luetun- ja kuullunymmärtämistaitoja

- hyödynnetään TVT:aa etsittäessä materiaalia ja tuotettaessa tekstejä



Laaja-alainen osaaminen:
(L4) Opastetaan oppilasta havainnoimaan englannin kieltä erilaisista tietolähteistä kuten internet, TV, musiikki, kirjallisuus, sarjakuvat.

(L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti englannin opetuksessa: intenet-sanakirjat, internetissä olevat opetusohjelmat, englanninkieliset sanomalehdet, videot jne. Tietotekniikkaa käytetään hyväksi oppilaiden omissa tuotoksissa.

- itsearviointi
- vertaisarviointi
- suulliset kokeet
- kirjalliset kokeet
- kirjalliset tuotokset
- jatkuva havainnointi ja palaute

Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät

Aihepiirejä:
  • neljännen luokan aihepiirien laajentamista
  • ravintolassa asioiminen
  • matkustaminen ja eri maiden tapakulttuuri
  • ostoksilla käyminen
  • koulu ja opiskelu
  • Brittein saaret
  • tien neuvominen

Rakenteita:

  • imperfekti
  • yleis- ja kestopreesensin kertaus
  • kysymys- ja kieltolauseet
  • järjestysluvut ja päivämäärät
  • persoonapronominien objekti- ja omistusmuodot
  • adjektiivien vertailu

Menetelmiä:

edellisten lisäksi

  • keskusteluja
  • haastatteluja
  • tarinoita








6 lk


Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3-6 Englannin A-oppimäärän arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
14.2 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6


Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

- laajennetaan tietoa englannin kielen levinneisyydestä

- ohjataan oppilasta kohtaamaan erilaisista kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia ihmisiä ennakkoluulottomasti

- opitaan tiedostamaan, että englantia puhutaan eri tavalla eri puolilla maailmaa

- harjoitellaan erilaisia viestinnällisiä tilanteita ja niissä selviytymistä

- hyödynnetään erilaisia materiaaleja tutustuttaessa kielten ja kulttuurien moninaisuuteen ja levinneisyyteen

- ohjataan oppilasta kriittiseen tiedonhakuun


Laaja-alainen osaaminen:
(L2) Pyritään järjestämään mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön esim. kirjeenvaihto, vierailut ja projektit. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.

S2 Kielenopiskelutaidot

- vahvistetaan oppilaan itsestään luomaa myönteistä kuvaa englannin oppijana

- oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava
- vahvistetaan oppilaan itsearviointitaitoja

- kehitetään oppilaan omaa tapaa oppia

- lisätään opiskelijan vastuuta opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa

Laaja-alainen osaaminen:
(L1) Vertaisoppiminen ja erilaiset vuorovaikutukselliset harjoitteet korostuvat englannin opiskelussa. Oppitunneilla tehdään pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitellaan erilaisia opiskelustrategioita, omaa tapaa oppia esimerkiksi sanaston harjoittelussa. Sanaston kartuttamisessa korostuu säännöllinen omatoiminen harjoittelu.

- omien tavoitteiden asettaminen
- itsearviointi
- vertaisarviointi




S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

- vahvistetaan oppilaan suullista tuottamista ja vuorovaikutustaitoja, lisätään kirjallisen tuottamisen osuutta

- tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita

- tutustutaan erilaisiin kulttuureihin

- vahvistetaan luetun- ja kuullunymmärtämistaitoja

- hyödynnetään TVT:aa etsittäessä materiaalia ja tuotettaessa tekstejä


Laaja-alainen osaaminen:
(L4) Opastetaan oppilasta havainnoimaan englannin kieltä erilaisista tietolähteistä kuten internet, TV, musiikki, kirjallisuus, sarjakuvat.

(L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti englannin opetuksessa: intenet-sanakirjat, internetissä olevat opetusohjelmat, englanninkieliset sanomalehdet, videot jne. Tietotekniikkaa käytetään hyväksi oppilaiden omissa tuotoksissa.

- itsearviointi
- vertaisarviointi
- suulliset kokeet
- kirjalliset kokeet
- kirjalliset tuotokset
- jatkuva havainnointi ja palaute





Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät

Aihepiirejä:
  • viidennen luokan aihepiirien laajentamista
  • lasten ja nuorten elämä eri puolilla maailmaa
  • viestien kirjoittaminen
  • juhlia ja tapoja eri kulttuureissa
  • englanti maailman kielenä

Rakenteita:

  • viidennen luokan rakenteiden vahvistamista
  • there is, there are
  • tavan adverbit
  • artikkelin käyttöä
  • be going to
  • apuverbejä

Menetelmiä:

edellisten lisäksi

  • näytelmiä
  • monipuolisia havaintomateriaaleja
  • projekteja eri aihepiireistä
  • itsetuotettuja kuva-ja videomateriaaleja

Sisältöjen käsittelyyn pyritään käyttämään monipuolisia menetelmiä, esim.

  • loruja
  • lauluja
  • leikkejä
  • tarinoita
  • näytelmiä
  • haastatteluja
  • parityötä
  • pelejä
  • monipuolisia havaintomateriaaleja
  • sähköisiä aineistoja
  • itsetuotettuja kuva- ja videomateriaaleja
  • projekteja eri aihepiireistä
  • toistoharjoituksia
  • kuunteluharjoituksia
  • keskusteluja








Kysymyksiä ja ehdotuksia (paikallinen tarkennus)