Englannin A-oppimäärän opetuksen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3-6
3 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen - pohditaan oman kielen ja englannin kielen eroja - tutustutaan englanninkieliseen kulttuuriin ja pohditaan, miten se eroaa omasta kulttuurista - tutustutaan englanninkieliseen aineistoon monipuolisten materiaalien avulla Laaja-alainen osaaminen: |
|
S2 Kielenopiskelutaidot - autetaan oppilasta luomaan itsestään myönteinen kuva englannin oppijana - kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja - ohjataan oppilasta asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava - harjoitellaan omaa tapaa oppia Laaja-alainen osaaminen: |
- omien tavoitteiden asettaminen - itsearviointi - vertaisarviointi |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä - painotetaan suullista kielitaitoa, rohkaistaan oppilasta kielen suulliseen tuottamiseen - tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita - ohjataan oppilasta löytämään keinoja ymmärtää pääasiat kuulemastaan ja lukemastaan tekstistä - tutustutaan englannin kielen perusrakenteisiin leikkien ja toiminnallisuuden kautta - harjoitellaan kirjallista tuottamista
|
- itsearviointi - vertaisarviointi - suulliset kokeet - kirjalliset kokeet - kirjalliset tuotokset - jatkuva havainnointi ja palaute |
Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät Aihepiirejä:
Rakenteita:
Menetelmiä:
Voidaan lisäksi tarjota vaativampia aihepiireihin liittyviä tekstejä. |
|
|
4 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen - pohditaan oman kielen ja englannin kielen eroja - tutustutaan englanninkieliseen kulttuuriin ja pohditaan, miten se eroaa omasta kulttuurista - tutustutaan englanninkieliseen aineistoon monipuolisten materiaalien avulla Laaja-alainen osaaminen: |
|
S2 Kielenopiskelutaidot - autetaan oppilasta luomaan itsestään myönteinen kuva englannin oppijana - kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja - oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava - harjoitellaan omaa tapaa oppia Laaja-alainen osaaminen: |
- omien tavoitteiden asettaminen |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä - painotetaan suullista kielitaitoa, rohkaistaan oppilasta kielen suulliseen tuottamiseen - tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita - ohjataan oppilasta löytämään keinoja ymmärtää pääasiat kuulemastaan ja lukemastaan tekstistä - tutustutaan englannin kielen perusrakenteisiin leikkien ja toiminnallisuuden kautta - harjoitellaan kirjallista tuottamista Laaja-alainen osaaminen: |
- itsearviointi |
Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät
Rakenteita:
Menetelmiä: edellisten lisäksi:
|
|
|
5 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen - laajennetaan tietoa englannin kielen levinneisyydestä - ohjataan oppilasta kohtaamaan erilaisista kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia ihmisiä ennakkoluulottomasti - opitaan tiedostamaan, että englantia puhutaan eri tavalla eri puolilla maailmaa - harjoitellaan erilaisia viestinnällisiä tilanteita ja niissä selviytymistä - hyödynnetään erilaisia materiaaleja tutustuttaessa kielten ja kulttuurien moninaisuuteen ja levinneisyyteen
|
|
S2 Kielenopiskelutaidot - vahvistetaan oppilaan itsestään luomaa myönteistä kuvaa englannin oppijana - kehitetään oppilaan itsearviointitaitoja - oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava - harjoitellaan omaa tapaa oppia - lisätään opiskelijan vastuuta opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa
|
- omien tavoitteiden asettaminen |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä - vahvistetaan oppilaan suullista kielitaitoa, lisätään kirjallisen tuottamisen osuutta ja rohkaistaan ko. taitojen kehittämiseen - tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita - tutustutaan erilaisiin kulttuureihin - vahvistetaan luetun- ja kuullunymmärtämistaitoja - hyödynnetään TVT:aa etsittäessä materiaalia ja tuotettaessa tekstejä
|
- itsearviointi |
Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät Aihepiirejä:
Rakenteita:
Menetelmiä: edellisten lisäksi
|
|
|
6 lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen - laajennetaan tietoa englannin kielen levinneisyydestä - ohjataan oppilasta kohtaamaan erilaisista kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia ihmisiä ennakkoluulottomasti - opitaan tiedostamaan, että englantia puhutaan eri tavalla eri puolilla maailmaa - harjoitellaan erilaisia viestinnällisiä tilanteita ja niissä selviytymistä - hyödynnetään erilaisia materiaaleja tutustuttaessa kielten ja kulttuurien moninaisuuteen ja levinneisyyteen - ohjataan oppilasta kriittiseen tiedonhakuun Laaja-alainen osaaminen: (L2) Pyritään järjestämään mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön esim. kirjeenvaihto, vierailut ja projektit. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla. |
|
S2 Kielenopiskelutaidot - vahvistetaan oppilaan itsestään luomaa myönteistä kuvaa englannin oppijana - oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja olemaan kannustava - kehitetään oppilaan omaa tapaa oppia - lisätään opiskelijan vastuuta opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa Laaja-alainen osaaminen:(L1) Vertaisoppiminen ja erilaiset vuorovaikutukselliset harjoitteet korostuvat englannin opiskelussa. Oppitunneilla tehdään pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitellaan erilaisia opiskelustrategioita, omaa tapaa oppia esimerkiksi sanaston harjoittelussa. Sanaston kartuttamisessa korostuu säännöllinen omatoiminen harjoittelu. |
- omien tavoitteiden asettaminen |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä - vahvistetaan oppilaan suullista tuottamista ja vuorovaikutustaitoja, lisätään kirjallisen tuottamisen osuutta - tuodaan kielen opiskelu lähelle oppilaan omaa elämää ja mielenkiinnon kohteita - tutustutaan erilaisiin kulttuureihin - vahvistetaan luetun- ja kuullunymmärtämistaitoja - hyödynnetään TVT:aa etsittäessä materiaalia ja tuotettaessa tekstejä Laaja-alainen osaaminen: (L4) Opastetaan oppilasta havainnoimaan englannin kieltä erilaisista tietolähteistä kuten internet, TV, musiikki, kirjallisuus, sarjakuvat. (L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti englannin opetuksessa: intenet-sanakirjat, internetissä olevat opetusohjelmat, englanninkieliset sanomalehdet, videot jne. Tietotekniikkaa käytetään hyväksi oppilaiden omissa tuotoksissa. |
- itsearviointi |
Aihepiirit, rakenteet ja menetelmät Aihepiirejä:
Rakenteita:
Menetelmiä: edellisten lisäksi
Sisältöjen käsittelyyn pyritään käyttämään monipuolisia menetelmiä, esim.
|
|
|