Kieli ja kommunikaatio
Kieli ja kommunikaatio
Tavoitteet:
Oppilas on 1) vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, 2) tulee ymmärretyksi ja 3) ymmärtää itsekin muita ryhmän oppilaita ja aikuisia; oppii 4) ymmärtämään, 5) kuvailemaan ja 6) arvioimaan elinympäristönsä ilmiöitä.
Osa-alueet ja pääsisällöt:
1. Käsite- ja sanavarasto- passiivinen ja aktiivinen kieli
- esineiden ja asioiden nimeäminen
- niiden yhdistäminen ja luokittelu
- ohjeet ja neuvot
- tapahtumat ja tarinat
3. Kertominen ja keskustelu
- oma nimi ja muut henkilötiedot
- omista kokemuksista ja kuvista kertominen loogisesti,
- mielipiteen sanominen ja perustelu
- yläkäsitteet
- riimit, synonyymit, vastakohdat, yhdyssanat
- äänne ja kirjain, alku- ja loppuäänne, lyhyt ja pitkä äänne
- tavu, sana, lause ja virke, tarina, sanojen taivutus, yksikkö ja monikko, sanaluokat)
- kuvalukeminen: yhdestä kuvasta kertominen, syy- ja seuraussuhde kahdesta kuvasta, sarjakuva
- kokonaissanat: sanojen yhdistäminen kuviin, tunnistaminen ilman kuvia, rakentaminen tavuista
- kirjainten tunnistaminen ja liittäminen äänteeseen
- tavut: aluksi vain kaksi kirjainta
- sanat: aluksi vain kaksikirjaimisia tavuja
- virkkeet
- tarinat ja tietokirjallisuus
- luetun ymmärtäminen
- mallista kopioiminen
- pienaakkoset käyttöön: suurista kirjaimista pieniin
- oman nimen ja osoitteen kirjoittaminen
- sanojen, virkkeiden ja tarinoiden kirjoittaminen
Oppiaineet, joissa tarvitaan paljon kielen taitoja:
Äidinkieli, uskonto, historia, luonnontieteet, matematiikka ym.