Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
7.lk
- Sisältöjä ei ole sidottu vuosiluokkiin. Vuosittaiset sisällöt määritellään tarkemmin riippuen kulloisenkin oppilasryhmän koostumuksesta.
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Katsomus ja kulttuuri - maailmankuvat ja -katsomukset nykymaailmassa ja historiassa - katsomukset ja kulttuuri mediassa ja taiteessa - oma elämänkatsomus ja identiteetti |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut tai väittelyt - portfolio - oppimispäiväkirja - esseet - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
S2 Etiikan perusteita - etiikan peruskysymykset - hyvän elämän lähtökohdat - teon eettinen arviointi - sosiaalisessa mediassa ja tiedotusvälineissä esiintyvät ajankohtaiset kysymykset eettisestä näkökulmasta - kulttuurinen moninaisuus rikkautena, oikeutena ja eettisenä kysymyksenä - eettisen lähestymistavan ja käsitteistön soveltaminen nuorten arjessa esiintyviin tilanteisiin |
|
S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus - ihmisarvo, ihmisoikeus ja ihmisten välinen yhdenvertaisuus - ihmisoikeuksien kehitys ja ihmisoikeuksien loukkaukset - ihmisen ja luonnon suhde - luonto ja yhteiskunta (kestävä tulevaisuus, ympäristöetiikka ja eläinten oikeudet) |
|
8.lk
- Sisältöjä ei ole sidottu vuosiluokkiin. Vuosittaiset sisällöt määritellään tarkemmin riippuen kulloisenkin oppilasryhmän koostumuksesta.
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Katsomus ja kulttuuri - maailmankuvat ja -katsomukset nykymaailmassa ja historiassa - katsomukset ja kulttuuri mediassa ja taiteessa - oma elämänkatsomus ja identiteetti |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut tai väittelyt - portfolio - oppimispäiväkirja - esseet - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
S2 Etiikan perusteita - etiikan peruskysymykset - hyvän elämän lähtökohdat - teon eettinen arviointi - sosiaalisessa mediassa ja tiedotusvälineissä esiintyvät ajankohtaiset kysymykset eettisestä näkökulmasta - kulttuurinen moninaisuus rikkautena, oikeutena ja eettisenä kysymyksenä - eettisen lähestymistavan ja käsitteistön soveltaminen nuorten arjessa esiintyviin tilanteisiiin |
|
S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus - ihmisarvo, ihmisoikeus ja ihmisten välinen yhdenvertaisuus - ihmisoikeuksien kehitys ja ihmisoikeuksien loukkaukset - ihmisen ja luonnon suhde - luonto ja yhteiskunta (kestävä tulevaisuus, ympäristöetiikka ja eläinten oikeudet) |
|
9.lk
- Sisältöjä ei ole sidottu vuosiluokkiin. Vuosittaiset sisällöt määritellään tarkemmin riippuen kulloisenkin oppilasryhmän koostumuksesta.
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen Elämänkatsomustiedon opetuksessa lukuvuosi jaetaan neljään jaksoon. Kussakin jaksossa yksi sisältö ja 1-2 työtapaa. |
Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Katsomus ja kulttuuri
- maailmankuvat ja -katsomukset nykymaailmassa ja historiassa - katsomukset ja kulttuuri mediassa ja taiteessa - oma elämänkatsomus ja identiteetti |
- oppilaan ja opettajan välinen arviointikeskustelu - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - oppilaiden eettiset ryhmäkeskustelut tai väittelyt, joita opettaja tarkkailee ja antaa palautetta - portfolio - esseet - oppimispäiväkirja - kokeet (suulliset tai kirjalliset) - kirjallinen itsearvionti |
S2 Etiikan perusteita - etiikan peruskysymykset - hyvän elämän lähtökohdat - teon eettinen arviointi - sosiaalisessa mediassa ja tiedotusvälineissä esiintyvät ajankohtaiset kysymykset eettisestä näkökulmasta - kulttuurinen moninaisuus rikkautena, oikeutena ja eettisenä kysymyksenä - eettisen lähestymistavan ja käsitteistön soveltaminen nuorten arjessa esiintyviin tilanteisiiin |
|
S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus - ihmisarvo, ihmisoikeus ja ihmisten välien yhdenvertaisuus - ihmisoikeuksien kehitys ja ihmisoikeuksien loukkaukset (holokausti) - ihmisen ja luonnon suhde - luonto ja yhteiskunta (kestävä tulevaisuus, ympäristöetiikka ja eläinten oikeudet) |
|