Historian tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
8.lk
|
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
|
|
S2 Ihmiset muuttavat maailmaa |
|
S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan - Suomen itsenäistyminen ja ensimmäiset vuosikymmenet |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S4 Suurten sotien aika - maailmansotien välinen aika, esim. demokratia, diktatuurit ja talouslama - toisen maailmansodan aika - Suomen sodat - kylmän sodan aika |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen - sotien jälkeiset vuosikymmenet Suomessa |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S6 Nykyisen maailmanpolitiikan juuret - kehittyvät maat - kylmän sodan jälkeinen maailma |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
7.lk
|
|
|
Oppisisältöjä voidaan siirtää käsiteltäväksi 8.-vuosiluokalle tarpeen mukaan.
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys - teollistuminen - Suomen teollistuminen ja sen vaikutukset |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S2 Ihmiset muuttavat maailmaa - Ranskan suuri vallankumous - 1800-luvun suuret aatteet ja niiden vaikutukset - vieraat maanosat ja imperialismi - Yhdysvallat |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan - Suomi Venäjän yhteyteen - elämää sääty-yhteiskunnassa - Suomen autonomisen aseman muuttuminen |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S4 Suurten sotien aika - ensimmäinen maailmansota - Venäjän vallankumoukset |
- jatkuva oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutteinen ohjaus- ja arviointikeskustelu - itsearviointi - projektitöiden esittely ja suullinen vertaisarviointi - opettajan ohjaamat oppilaiden ryhmäkeskustelut ja väittelyt - blogit, oppimispäiväkirjat - portfolio (esim. kirjallinen, sähköinen) - esseet - kokeet (suulliset, kirjalliset tai sähköiset) -itsenäiset tehtävät |
S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen |
|
S6 Nykyisen maailmanpolitiikan juuret |