Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
7.lk
|
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Miten musiikissa toimitaan - Oppilaan omien musiikillisten vahvuuksien tunnistaminen ja kehittäminen. - Pyritään rakentamaan turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. - Oppilaita kannustetaan toisten huomioon ottamiseen ja luovuuteen ja musiikilliseen keksintään. Myönteinen opiskeluilmapiiri. - Musiikki on oppiaine, jossa oppilaat opettelevat vuorovaikutustaitoja yhdessä musisoiden erilaisten kokoonpanojen (esim. bändi, kuoro, lauluryhmä, orkesteri) jäseninä - Tutustutaan miten ihmisääni syntyy, mistä johtuu äänenmurros, tutustutaan äänialoihin ja erilaisiin äänenkäyttötapoihin, opetellaan tervettä äänen käyttöä. - Yhteislaulua, soololauluharjoituksia mahdollisuuksien mukaan. Tutustutaan mikrofonilaulutekniikkaan. - Improvisointiharjoituksia ja äänimaisemien tuottamista omalla äänellä tai eri soittimilla tai TVT-tekniikkaa hyödyntäen. - Tietotekniikka-avusteinen musiikin luominen ja keksiminen. - Tutustutaan yhtyesoittimiin: miten ne toimivat,soittotekniikat. - Perussointuja sointusoittimilla. - Soittimet: akustinen kitara, sähköiset bändisoittimet, kehosoittimet. |
|
Laaja-alainen osaaminen: L2, L6, L7 |
|
S2 Mistä musiikki muodostuu - Musiikkikäsitteiden ja teorian kertausta musisoinnin yhteydessä.
|
|
Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L5, L6 |
|
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa - Mahdollinen oppiaineiden yhdistäminen (liikunta ja musiikki). - Kehorytmit. - Liikkuminen annettujen ohjeiden mukaan ja improvisoiden. - Oppilas pohtii omaa suhdettaan musiikkiin ja sen vaikutuksiin. - Omista havainnoista keskustelu. - Kuulonhuolto ja turvallinen ääniympäristö. - Harjoittelun merkityksen ymmärtäminen tavoitteisiin nähden. - Oppilas arvioi edistymistään. |
|
Laaja-alainen osaaminen: L2, L4 |
|
S4 Ohjelmisto Yhteislaulua. Soololauluharjoituksia mahdollisuuksien mukaan. - Soittimien tunnistusta (kertausta), maailmanmusiikki, Sibelius, kansanmusiikki, keskeiset taidemusiikin tyylikaudet (kertausta). Blues ja 1950-luvun populaarimusiikki. - Pyritään aktiiviseen ja havainnoivaan kuunteluun. - Valikoiden tutustumista oman kulttuurin ja muiden kulttuurien musiikkeihin. - Improvisaatioharjoituksia. - Mahdollisuuksien mukaan tablettitietokoneiden käyttäminen musiikissa. Esimerkiksi Lauchpad, GarageBand, iRealPiano, Notion, iRealPro, Thumbjam |
|
Laaja-alainen osaaminen: L3 |
|