Kuvataiteen tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
7.lk
|
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Omat kuvakulttuurit - pohditaan mitä on taide, miten taide vaikuttaa, millaista taide voi olla - tarkastellaan taidehistorian jatkumoa (klassinen taide, modernismi, nykytaide) - havainnoidaan miten eri tavoin visuaalinen kulttuuri esiintyy arjessa - oman identiteetin, oman paikan pohtiminen taiteellisen tekemisen kautta - hyödynnetään eri tiedontuottamisen tapoja, esim. havainnointi, piirtäminen, luonnostelu, haastattelu, kirjoittaminen, valokuvaus, esitykset, video jne. Havainnointia tehdään myös kuvataidetuntien ulkopuolella - tehtävä voidaan toteuttaa monella eri tekniikalla. Harjoitellaan valintojen perustelua. Prosessityöskentely, työskentelyvaiheiden dokumentointi ja esittely hyödyntäen esim. valokuvaa, tietotekniikkaa ja verkkoympäristöjä - yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa - sovelletaan eri piirustus- ja maalausvälineiden käyttöä sekä kolmiulotteisia menetelmiä - töitä tehdään ryhmässä ja itsenäisesti - kerrataan ja tulkitaan eri kuvatyyppejä sanallisesti, kuvallisesti, vertailemalla ja käytetään kuvan tulkintaa oman työskentelyn lähtökohtana - taiteella vaikuttaminen, esim. yhteistyöprojekti koulun ulkopuolisen tahon kanssa - kerrataan kuvallisen vaikuttamisen keinot ja sovelletaan niitä omassa työskentelyssä - taide ja monikulttuurisuus |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. portfolio ja itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet ja arviointi näkyviin) - prosessin ja tuotoksien arvioinnissa käytetään sekä numeerista arviointia että suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - kuvataiteessa suullinen arviointi on jatkuvaa, ohjaavaa ja konstruktiivista (oppilaan lähtökohdat huomioivaa) - vertaisarviointi - mahdollisena arviointimenetelmänä esimerkiksi oppimispäiväkirja (johon voi liittää esimerkiksi vertaisarvioinnin ja opettajan kommentoinnin). Se voi olla erilaisissa muodoissa esim. sähköinen, kuvallinen tai kirjallinen |
Laaja-alainen osaaminen: |
|
S2 Ympäristön kuvakulttuurit - pohditaan mitä on taide, miten taide vaikuttaa, millaista taide voi olla - tarkastellaan taidehistorian jatkumoa (klassinen taide, modernismi, nykytaide) - havainnoidaan miten eri tavoin visuaalinen kulttuuri esiintyy arjessa - oman identiteetin, oman paikan pohtiminen taiteellisen tekemisen kautta - hyödynnetään eri tiedontuottamisen tapoja, esim. havainnointi, piirtäminen, luonnostelu, haastattelu, kirjoittaminen, valokuvaus, esitykset, video jne. Havainnointia tehdään myös kuvataidetuntien ulkopuolella - tehtävä voidaan toteuttaa monella eri tekniikalla. Harjoitellaan valintojen perustelua. Prosessityöskentely, työskentelyvaiheiden dokumentointi ja esittely hyödyntäen esim. valokuvaa, tietotekniikkaa ja verkkoympäristöjä - yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa - sovelletaan eri piirustus- ja maalausvälineiden käyttöä sekä kolmiulotteisia menetelmiä - töitä tehdään ryhmässä ja itsenäisesti - kerrataan ja tulkitaan eri kuvatyyppejä sanallisesti, kuvallisesti, vertailemalla ja käytetään kuvan tulkintaa oman työskentelyn lähtökohtana - taiteella vaikuttaminen, esim. yhteistyöprojekti koulun ulkopuolisen tahon kanssa - kerrataan kuvallisen vaikuttamisen keinot ja sovelletaan niitä omassa työskentelyssä - taide ja monikulttuurisuus |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. portfolio ja itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet ja arviointi näkyviin) - prosessin ja tuotoksien arvioinnissa käytetään sekä numeerista arviointia että suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - kuvataiteessa suullinen arviointi on jatkuvaa, ohjaavaa ja konstruktiivista (oppilaan lähtökohdat huomioivaa) - vertaisarviointi - mahdollisena arviointimenetelmänä esimerkiksi oppimispäiväkirja (johon voi liittää esimerkiksi vertaisarvioinnin ja opettajan kommentoinnin). Se voi olla erilaisissa muodoissa esim. sähköinen, kuvallinen tai kirjallinen |
Laaja-alainen osaaminen: |
|
S3 Taiteen maailmat - pohditaan mitä on taide, miten taide vaikuttaa, millaista taide voi olla - tarkastellaan taidehistorian jatkumoa (klassinen taide, modernismi, nykytaide) - havainnoidaan miten eri tavoin visuaalinen kulttuuri esiintyy arjessa - oman identiteetin, oman paikan pohtiminen taiteellisen tekemisen kautta - hyödynnetään eri tiedontuottamisen tapoja, esim. havainnointi, piirtäminen, luonnostelu, haastattelu, kirjoittaminen, valokuvaus, esitykset, video jne. Havainnointia tehdään myös kuvataidetuntien ulkopuolella - tehtävä voidaan toteuttaa monella eri tekniikalla. Harjoitellaan valintojen perustelua. Prosessityöskentely, työskentelyvaiheiden dokumentointi ja esittely hyödyntäen esim. valokuvaa, tietotekniikkaa ja verkkoympäristöjä - yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa - sovelletaan eri piirustus- ja maalausvälineiden käyttöä sekä kolmiulotteisia menetelmiä - töitä tehdään ryhmässä ja itsenäisesti - kerrataan ja tulkitaan eri kuvatyyppejä sanallisesti, kuvallisesti, vertailemalla ja käytetään kuvan tulkintaa oman työskentelyn lähtökohtana - taiteella vaikuttaminen, esim. yhteistyöprojekti koulun ulkopuolisen tahon kanssa - kerrataan kuvallisen vaikuttamisen keinot ja sovelletaan niitä omassa työskentelyssä - taide ja monikulttuurisuus |
- arvioinnissa korostuu prosessin arviointi - prosessin arvioinnissa välineenä esim. portfolio ja itsearviointilomake (työskentelyn vaiheet ja arviointi näkyviin) - prosessin ja tuotoksien arvioinnissa käytetään sekä numeerista arviointia että suuntaa antavia merkintöjä (esim. kiitettävä, hyvä jne. tai visuaalinen kuvio) - kuvataiteessa suullinen arviointi on jatkuvaa, ohjaavaa ja konstruktiivista (oppilaan lähtökohdat huomioivaa) - vertaisarviointi - mahdollisena arviointimenetelmänä esimerkiksi oppimispäiväkirja (johon voi liittää esimerkiksi vertaisarvioinnin ja opettajan kommentoinnin). Se voi olla erilaisissa muodoissa esim. sähköinen, kuvallinen tai kirjallinen |
Laaja-alainen osaaminen: L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Asetetaan tavoitteita ja toimitaan niiden mukaan. Arvioidaan omaa toimintaa. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Havaitaan, ymmärretään, koetaan, tulkitaan ja tuotetaan kuvataidetta ja -kulttuuria L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Huolehditaan työturvallisuudesta ja työskentely-ympäristön siisteydestä sekä työvälineistä. L4 Monilukutaito Erotetaan fakta ja fiktio kuvaviestinnässä. Kriittisen kuvalukutaidon kehittyminen L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Tuotetaan kuvia monipuolisesti käyttäen teknologian tarjoamia käyttöympäristöjä. L6 Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Opitaan pitkäjänteistä työskentelyä ja vastuunkantamista. Toteutetaan projekteja ja toimitaan ryhmässä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Käytetään kuvia vaikuttamisen välineenä. |
|