Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
7.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä ja havainnollistamista - opetellaan puheen ja ilmaisun keinoja, myös koulun ulkopuolisissa vuorovaikutustilainteissa - harjoitellaan puhumisen ja kuuntelemisen taitoja - havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä - tarkastellaan viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja hyödynnetään niitä omassa kielenkäytössä - harjoitellaan kielenkäyttöä ja kokonaisilmaisua tilanteen ja tarkoituksen mukaan - opitaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja sekä niiden kehittämiskohteita Laaja-alainen osaaminen: |
|
S2 Tekstien tulkitseminen - syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä - harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja - tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta - syvennetään tekstien tulkinnan taitoa lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä tekstejä sekä media- ja asiatekstejä - opetellaan referointia - tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin - ohjataan valitsemaan tekstilajin mukaiset keinot lukea ja ymmärtää tekstiä - tutustutaan kaunokirjallisuuden peruskäsitteisiin ja opitaan tarkastelemaan kaunokirjallisia tekstejä peruskäsitteiden avulla - perehdytään tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta - laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta tietokirjallisuuteen - eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia Laaja-alainen osaaminen: |
|
S3 Tekstien tuottaminen - harjoitellaan tuottamaan vaiheittain fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä kielellisinä, visuaalisina ja audiovisuaalisina kokonaisuuksina - hyödynnetään tietoa eri teksteille tyypillisistä tekstuaalisista, visuaalisista ja kielellisistä piirteistä oman tekstin tuottamisessa ja arvioinnissa - opitaan käyttämään kertovaa ja kuvaavaa tekstityyppiä omassa ilmaisussa - opitaan tekstin tuottamista vaiheittain eri kohderyhmille eri muodoissa - tuotetaan tekstiä yksin ja yhdessä - kerrataan tekstin rakennetta, esim. kappale, virke, lause - kerrataan tekstin jäsentelytapoja - vahvistetaan taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta - opetellaan arvioimaan omia kirjoitusprosesseja ja valmiita tekstejä - kerrataan kielenhuoltoa - tarkastellaan ja harjoitellaan ajanilmaisutapoja - harjoitellaan oman tekstin muokkaamista - harjoitellaan muistiinpanojen tekemistä ja tiivistämistä, esimerkiksi kirjoittamaan koevastauksia - harjoitellaan tiedonhakua ja lähteiden luotettavuuden arviointia |
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - tutustutaan suomen kielen sanastoon, muoto- ja lauserakenteisiin ja vertaillaan niitä oppilaille tuttuihin muihin kieliin - tutkitaan tekstejä ja niiden merkityksiä käyttämällä kielen käsitteitä - tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin - tutustutaan suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin, esimerkiksi kansallisromantiikkaan ja 1800-luvun lopun realismiin ja Suomen taiteen kultakauteen - luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja ja tietotekstejä - keskustellaan kulttuurielämyksistä - tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen ilmenemismuodoista puhekulttuuriin ja kirjallisuuteen - kannustetaan kirjaston käyttämiseen - tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse |
- itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |
8.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä ja havainnollistamista - harjoitellaan puhumisen ja kuuntelemisen taitoja ideointi-, väittely- ja ongelmanratkaisutilanteissa - harjoitellaan kielenkäyttöä ja kokonaisilmaisua tilanteen ja tarkoituksen mukaan - tutustutaan teatteriin taidemuotona, esimerkiksi teatterivierailulla - tutustutaan teatteri-ilmaisun keinoihin draamaharjoitusten avulla - harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen - syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä - tutustutaan asioiden välisten suhteiden osoittamiseen ja perustelukeinoihin sekä retorisiin keinoihin - harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa - syvennetään tekstien tulkinnan taitoa lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä tekstejä sekä media- ja asiatekstejä - tutustutaan erilaisiin kantaaottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostutteluun sekä varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun - ohjataan valitsemaan tekstilajin mukaiset keinot lukea, ymmärtää ja analysoida tekstiä - opitaan erittelemään kaunokirjallista tekstiä peruskäsitteiden avulla - sovelletaan perustelun keinoja omaan kielenkäyttöön - opitaan mediakriittisyyttä - tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta - laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kaunokirjallisuuteen - eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia |
|
S3 Tekstien tuottaminen - harjoitellaan tuottamaan vaiheittain fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä - hyödynnetään tietoa eri teksteille tyypillisistä tekstuaalisista, visuaalisista ja kielellisistä piirteistä oman tekstin tuottamisessa ja arvioinnissa - opitaan tuottamaan kantaaottavia, ohjaavia ja vaikuttavia tekstejä - opitaan kiinnittämään huomiota tyylin ja rekisterin valintaan omassa kielenkäytössä - harjoitellaan tekstin tuottamista vaiheittain eri kohderyhmille eri muodoissa - tuotetaan tekstiä yksin ja yhdessä - monipuolistetaan tekstin rakentamisen ja jäsentelyn taitoa - vahvistetaan taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta - vahvistetaan taitoa arvioida omia kirjoitusprosesseja ja valmiita tekstejä - harjoitellaan kielenhuoltoa - tarkastellaan ja harjoitellaan suhtautumisen ilmaisutapoja - opitaan lauseke, lauseenjäsenet ja lauseenvastike ja ymmärretään, miten niitä käytetään omassa tekstissä - vahvistetaan taitoja muokata omaa tekstiä - opitaan lähdekriittisyyttä ja tekijänoikeuksien kunnioittamista
|
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - havainnoidaan kielen rakenteita, rekistereitä ja tyylejä - tuotetaan erityylisiä tekstejä ja havainnoidaan, kuinka kielelliset valinnat vaikuttavat tekstin tyyliin ja sävyyn - tutustutaan suomen kielen vaihteluun - tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä käyttämällä kielen käsitteitä - tutustutaan joihinkin kirjallisuuden alalajeihin, esimerkiksi fantasia- , scifi-, kauhu- ja jännityskirjallisuuteen - tutustutaan keskeisiin yleisen kirjallisuuden tyylivirtauksiin - luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja ja tutustutaan klassikkokirjallisuuteen - keskustellaan kulttuurielämyksistä - tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen ilmenemismuodoista elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja kirjallisuuteen - kannustetaan monipuoliseen kirjaston käyttämiseen - tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse Laaja-alainen osaaminen L1: Oppilas ymmärtää suomen kielen tyylillistä ja alueellista vaihtelua. L2: Oppilas tutustuu kulttuurin eri osa-alueisiin ja aikakausiin. |
- itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |
9.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen - syvennetään taitoa pitää ja havainnollistaa valmisteltuja puhe-esityksiä - harjoitellaan puhumisen ja kuuntelemisen taitoja neuvottelutilanteissa - harjoitellaan kielenkäyttöä ja kokonaisilmaisua tilanteen ja tarkoituksen mukaan - syvennetään tietoa teatterista taidemuotona - syvennetään kykyä arvioida omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja
|
|
S2 Tekstien tulkitseminen - syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä - tunnistetaan ja tulkitaan kielen symboliikkaa - syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta - syvennetään tekstien tulkinnan taitoa lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä tekstejä sekä media- ja asiatekstejä - tutustutaan pohtiviin teksteihin ja niiden piirteisiin - pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä sekä esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä - ohjataan valitsemaan tekstilajin mukaiset keinot lukea, ymmärtää ja tulkita tekstiä - syvennetään kaunokirjallisuuden tulkinnan taitoja - vahvistetaan mediakriittisyyttä - vahvistetaan tiedonhakutaitoja sekä lähdekriittisyyttä - laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kaunokirjallisuuteen - eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia - L4 + L5: Oppilas syventää taitoaan lukea, arvioida ja soveltaa lukemaansa. |
|
S3 Tekstien tuottaminen - tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä - syvennetään tietoa eri teksteille tyypillisistä tekstuaalisista, visuaalisista ja kielellisistä piirteistä oman tekstin tuottamisessa ja arvioinnissa - syvennetään taitoa tuottaa pohtivia tekstejä - syvennetään sanaston ja asiatyylin hallintaa - syvennetään taitoa tuottaa tekstiä vaiheittain eri kohderyhmille eri muodoissa - tuotetaan tekstiä yksin ja yhdessä - vahvistetaan taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta - syvennetään taitoa arvioida omia kirjoitusprosesseja sekä valmiita tekstejä - tiedostetaan kielenhuollon merkitys ja sovelletaan tietämystä omissa teksteissä - syvennetään taitoa muokata omaa tekstiä - syvennetään taitoa referoida ja käyttää lähteitä - opitaan käyttämään viittaustapoja omissa teksteissä |
|
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen - tutustutaan suomen kielen ominaispiirteisiin - tutustutaan kielikuntiin sekä sukukieliin - tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla - tutustutaan suomen kielen vaiheisiin ja sanaston sekä nimistön kehittymiseen - tutkitaan tekstejä ja niiden merkityksiä käyttämällä kielen käsitteitä - syvennetään ymmärrystä kielellisten valintojen merkityksistä ja seurauksista - tutustutaan suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin - luetaan nykykirjallisuutta ja klassikkokirjallisuutta - keskustellaan kulttuurielämyksistä - tutustutaan kansanperinteeseen ja esimerkiksi Kalevalaan - syvennetään ymmärrystä kulttuurin käsitteestä - vahvistetaan kielellistä identiteettiä - tutustutaan Suomen kielitilanteeseen - kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston käyttämiseen - tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse Laaja-alainen osaaminen L2: Oppilas rakentaa identiteettiään tutustumalla kulttuurin eri osa-alueisiin. |
- itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |