Maantiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
8.lk
![]() |
![]() |
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Maapallon karttakuva ja alueet - Euroopan kartta - karttojen laatiminen - sähköisten materiaalien hyötykäyttö |
- karttakoe - karttatyön arviointi L1, L3, L4, L5 |
S2 Ajankohtainen muuttuva maailma - ajankohtaisten asioiden seuraaminen, tapahtumien maantieteellinen sijainti - TVT |
- keskustelujen ja pohdintojen huomioiminen arvioinnissa L1, L2, L3, L5 |
S3 Elämän perusedellytykset maapallolla -luonnonolojen vaikutus ihmisten elämään
|
- mahdollinen koe, läksynkuulustelu tai tutkielman arviointi L1, L4 |
S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt
- väestö ja elinkeinot - kulttuurimaantieteellisen ajattelun kehittymisen tukeminen - TVT - ajankohtaisten asioiden seuraaminen |
- koe / läksynkuulustelu L1, L2, L4 |
S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla
- väestö ja elinkeinot - kulttuurimaantieteellisen ajattelun kehittyminen - teemakartat - sähköisten materiaalien hyötykäyttö - ajankohtaisten asioiden seuraaminen - kulttuurimaantieteellisen ajattelun kehittymisen tukeminen
|
- mahdollisen tutkielman arviointi - mahdollinen koe tai läksynkuulustelu L1, L2, L5, L6 |
S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö - kulttuurimaantieteellisen ajattelun kehittymisen tukeminen - sähköisten materiaalien hyötykäyttö - ajankohtaisten asioiden seuraaminen, uutiset kartalla - omien valintojen merkitys ja hyvän elämän edellytykset |
-maantieteellisten asioiden pohdinnan arviointi L1, L2, L3, L4, L5 |
Laaja-alainen osaaminen: |
9.lk
![]() |
![]() |
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Maapallon karttakuva ja alueet - Suomen kartta - karttatyypit - paikkatieto
|
-karttaharjoitus tai -koe L2, L3, L5 |
S2 Ajankohtainen muuttuva maailma - ajankohtaisten asioiden seuraaminen -maantieteellinen osaaminen työelämässä |
-maantieteellisten kysymysten huomioiminen arvioinnissa L5, L6 |
S3 Elämän perusedellytykset maapallolla -luonnonmaantieteelliset ilmiöt Suomessa -ihmisten yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet
|
- mahdollisen ryhmätyön arviointi - koe tai läksynkuulustelu L1, L2, L4 |
S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt - kenttätutkimukset lähiympäristössä - luonnon- ja kulttuurimaisemat - kyky soveltaa maantiedon osa-alueita ja hahmottaa syy-seuraussuhteita - sähköisten materiaalien hyötykäyttö |
- tutkimuksen arviointi L1, L5, L6 |
S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla - muuttoliike - vähemmistökulttuurit, Suomen vähemmistökulttuurit |
-maantieteellisten kysymysten huomioiminen arvioinnissa L1, L2, L4, L7 |
S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö - kestävä kehitys ja yksilön valinnat - Itämeri ja sen suojelu
|
- mahdollisen keskustelun / väittelyn arvioiminen ja palautteen anto toisille - mahdollisen ryhmätyön tai kokeen arviointi L1, L4, L7 |
Laaja-alainen osaaminen: |
7.lk
|
|
|
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Maapallon karttakuva ja alueet - ilmansuunnat - karttojen tulkitseminen: koordinaatisto, karttamerkit ja mittakaava - TVT
|
-läksynkuulustelu / koe - mahdollisen itsetuotetun kartan tai karttatyön arvioiminen (sis. itse- ja vertaisarvion) |
Laaja-alainen osaaminen |
L4, L5, L6 |
S2 Ajankohtainen muuttuva maailma - ajankohtaisten tapahtuminen seuraaminen, uutiset kartalla |
-vapaaehtoisen uutisseurannan arviointi |
Laaja-alainen osaaminen |
L1, L2, L5, L7 |
S3 Elämän perusedellytykset maapallolla - planetaarisuus - lämpö-, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet - elämän edellytykset ja monimuotoisuus maapallolla - luonnonmaantieteellisen ajattelun kehittymisen tukeminen
|
-koe / läksynkuulustelu -maantieteellisten asioiden pohdinnan arviointi |
Laaja-alainen osaaminen |
L1, L4, L5 |
S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt - mannerlaatat - lämpö-, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet - vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelu |
- koe / läksynkuulustelu |
Laaja-alainen osaaminen |
L1, L4, L5 |
S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla - planetaarisuus - mannerlaatat - lämpö-, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet - vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelu
|
- koe, läksynkuulustelu, raportin tai aineistotehtävän arviointi |
Laaja-alainen osaaminen |
L1, L4, L5 |
S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö -ympäristökasvatus |
- kantaaottavien pohdintojen ja kommenttien huomioiminen arvioinnissa |
Laaja-alainen osaaminen: |
L1, L4 |