Terveystiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
7.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys - Terveyden moninaisuus ja ihmisen hyvinvointi - Nuoren psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen kehitys - Ihmissuhde- ja tunnetaitojen perusteet - Terveyttä tukevat tekijät - Omat terveysvalinnat - Murrosiän muutokset - Ajankohtaiset terveysilmiöt
|
* Tunnilla osoitetut tiedot ja taidot * Keskustelut * Oppimispäiväkirja * Lehtiartikkelien / videoiden / mainosten kriittinen tarkastelu * Tietojen yhdistäminen, esimerkiksi kunto-ohjelma, unipäiväkirja tai ruokapäiväkirja nuorelle * Itsearviointi, vertaisarviointi
|
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy - Terveyden moninaisuus ja ihmisen hyvinvointi - Hyvinvoiva yksilö - Omat terveysvalinnat - Terveyttä vaarantavat tekijät - Ajankohtaiset terveysilmiöt - Minä terveystiedon hankkijana ja käyttäjänä
|
|
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri - Toimiva ryhmä ja erilaisuuden hyväksyminen, turvataidot, kiusaamisen ehkäisy - Minä terveystiedon hankkijana ja käyttäjänä - Minä muuttuvassa ympäristössä - Kriittisen ajattelun kehittäminen terveysviestinnässä - Ajankohtaiset terveysilmiöt
|
|
Laaja-alainen osaaminen: |
Arviointi: - Sanallinen palaute - Itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |
8.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys - Terveyden moninaisuuden ja ihmisen hyvinvoinnin ymmärryksen laajentaminen, esim. huolla itseäsi, toimi turvallisesti - Ihmissuhde- ja tunnetaitojen laajentaminen - Ihminen on psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen kokonaisuus, esim. itsensä ymmärtäminen - Terveyttä tukevien ja vaarantavien tekijöiden tiedostamisen laajentaminen - Omat terveysvalinnat - Seksuaaliterveys - Fyysinen ja henkinen koskemattomuus
|
* Tunnilla osoitetut tiedot ja taidot * Keskustelut * Oppimispäiväkirja * Lehtiartikkelien / videoiden / mainosten kriittinen käsittely * Tietojen yhdistäminen * Itsearviointi, vertaisarviointi
|
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy - Terveyttä tukevien ja vaarantavien tekijöiden tietämyksen laajentaminen - Omien terveysvalintojen seuraukset - Ajankohtaiset terveysilmiöt - Hyvinvoiva yhteisö - Lähdekriittisyys
|
|
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri - Minä yhteisössä, turvataidot - Terveyttä tukevien ja vaarantavien tekijöiden tietämyksen laajentaminen - Muuttuvan ympäristön haasteet - Kriittisen ajattelun kehittäminen terveysviestinnässä, yksilön vastuullinen toiminta - Hyvinvoiva yhteisö
|
|
Laaja-alainen osaaminen: |
Arviointi: * Sanallinen arviointi * Itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |
9.lk
Avatut sisällöt, menetelmiä ja laaja-alainen osaaminen | Arvioinnissa voidaan käyttää seuraavia arviointimenetelmiä |
S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys - Terveyden moninaisuuden ja ihmisen hyvinvoinnin ymmärryksen syventäminen, esimerkiksi arjen haasteista selviytyminen, mielen hyvinvointi - Ihmissuhde- ja tunnetaitojen syventäminen - Ihminen on psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen kokonaisuus, esimerkiksi itsensä ymmärtäminen ja kehittäminen - Terveyspalveluiden tarkastelu
|
* Esimerkkihenkilöiden luominen - elintapojen arviointi * Keskustelut * Oppimispäiväkirja tai -portfolio * Lehtiartikkelien / videoiden / mainosten kriittinen käsittely * Tietojen yhdistäminen esim. kunto-ohjelma vanhukselle * Väittelyt, paneelikeskustelut * Itsearviointi, vertaisarviointi
|
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy - Terveyttä tukevien ja vaarantavien tekijöiden tietämyksen syventäminen - Lähdekriittisyys syvenee - Ajankohtaisten ilmiöiden kriittinen tarkastelu
|
|
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri - Minä yhteiskunnassa, ympäristöterveys, globaali terveys, turvataidot - "Kutistuva" maailma - Yhteisöjen ja eri kulttuurien edustamat terveyskäsitykset - Kriittisen ajattelun kehittäminen terveysviestinnässä, yksilön vastuullinen toiminta ja vaikuttaminen - Terveysvalintojen yhteiskunnallinen ja ympäristöllinen näkökulma
|
|
Laaja-alainen osaaminen: |
Arviointi: - Sanallinen arviointi - Itsearviointi ja vertaisarviointi opettajan arvioinnin tukena |