Perusopetuksen TVT-opetussuunnitelma

Perusopetuksen TVT-opetussuunnitelma

1. Tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteet ja keskeiset käsitteet, sekä käytännön tvt-taitojen kehittäminen omien tuotosten laadinnassa.

(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen (5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen (7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen
  • Osaa käyttää itsenäisesti tablettia ja / tai tietokonetta (käynnistäminen, sulkeminen, verkkoon kirjautuminen ja sovellusten/ohjelmien sulkeminen, kosketusnäytön perustoiminnot)
  • Osaa käyttää selainta
  • Osaa ottaa kuvan/videokuvaa
  • On tutustunut tekstinkäsittelyn alkeisiin
  • On harjoitellut näppäimistön käyttöä
  • Osaa pelata oppimispelejä tietoteknisellä laitteella
  • On tutustunut ohjelmointiin esim. pelien ja leikkien muodossa
  • Osaa kirjoittaa näppäimistöllä molempia käsiä käyttäen
  • Osaa avata ja tallentaa tiedoston
  • Hallitsee tekstin muokkauksen perusteet
  • Osaa lisätä kuvan/objektin tekstiin
  • On harjoitellut digitaalisia esityksiä, kuvan ottamista ja jakamista vastuullisesti (yksinkertaisen mediaesityksen tuottaminen)
  • On harjoitellut kuvan käsittelyä
  • On harjoitellut videon kuvaamista ja editointia sekä animaation tekemistä
  • On tutustunut ohjelmointiin graafisessa ympäristössä
  • Osaa käyttää monia ohjelmia samanaikaisesti (yhteiskäyttö)
  • Osaa käyttää leikepöytää (teksti ja kuva)
  • On harjoitellut monisormijärjestelmää
  • Osaa kirjoittaa tekstiä prosessina, jossa tekstiin palataan ja sisältöä muokataan tekstinkäsittelyohjelmalla (tiedoston uudelleen avaaminen, muokkaaminen ja muutosten tallentaminen)
  • Ymmärtää TVT:n keskeiset käsitteet
  • Osaa kopioida, liittää ja leikata tekstiä
  • Osaa tuoda kuvan tekstiin ja rivittää sen
  • Osaa lisätä objekteja ja muuttaa niiden kokoa/paikkaa:
  • viiva, nuoli, suorakulmio ja ellipsi
  • Osaa luoda yksinkertaisen taulukon taulukkolaskentaohjelmalla
  • Osaa luoda taulukosta yksinkertaisen kaavion
  • Osaa esittää tietoa esitysgrafiikkaohjelmalla:
  • tekstin, kuvan ja tehosteen lisääminen diaan
  • Osaa tuottaa ja muokata kuvaa, ääntä ja videota
  • On tutustunut ohjelmoinnin perusteisiin ja osaa toteuttaa pienimuotoisen ohjelmointitehtävän itsenäisesti.
  • Osaa tallentaa työnsä portfolioon (esim. peda.net/oma sivu)
  • On harjoitellut työskentelyä verkkoympäristössä ja omien tuotosten jakamista verkossa.
  • Osaa avata ja tallentaa tiedoston myös pilvipalveluun
  • Osaa luoda/siirtää kansioita/tiedostoja
  • Tunnistaa yleisimmät tallennusmuodot tiedostopäätteen perusteella
  • Osaa esikatsella työnsä tulostusasun varmistamiseksi
  • Osaa tulostaa tietylle tulostimelle
  • Tunnistaa ohjelmien yhteiset periaatteet: ohjelmaikkunoiden hallintaperiaatteet, yhdenmukaiset valikot ja pikakuvakkeet
  • Tunnistaa näppäinkomennot sekä hiiren molempien näppäinten ominaisuudet
  • Osaa käyttää leikepöytää
  • Osaa tallentaa työnsä eri tiedostomuodoissa (esim. pdf)

 

TEKSTINKÄSITTELYOHJELMALLA OPPILAS OSAA
  • tuottaa tarkoituksenmukaista tekstiä
  • laatia keskeiset asiakirjamallit, esim. hakemus
  • muokata tekstiä
  • säätää sivun asetuksia
  • numeroida sivut
  • merkitä lähteet
  • lisätä tekstinkäsittelytyöhönsä kuvan
  • hyödyntää perustyylejä laajassa asiakirjassa ja ymmärtää otsikoinnin merkityksen
  • tehdä tutkielmassa automaattisesti kansilehden, sisällysluettelon
  • tarkistaa asiakirjan merkkimäärän

 

TAULUKKOLASKENTAOHJELMALLA OPPILAS OSAA
  • tehdä perustaulukon
  • tunnistaa ohjelman osat: rivit, sarakkeet ja solujen osoitteet
  • osaa muokata taulukkoa siten, että lopputulos on selkeä
  • laatia yksinkertaisia kaavoja (summa, erotus, keskiarvo) ja automaattisia täyttöjä
  • laatia tilastotiedoista yksinkertaisia graafisia kuvaajia (pylväs-, ympyrä- ja viivakaavioita)
  • laatia yksinkertaisia kaavoja
  • siirtää taulukoita ja graafisia kuvaajia muihin ohjelmiin
  • tulkita ja vertailla graafisia kuvaajia
ESITYSGRAFIIKKAOHJELMALLA OPPILAS OSAA
  • havainnollistaa esitystä valmistamalla esityksen
  • luoda animaatioita
  • selkeän esityksen periaatteet
  • liittää esitykseensä multimediaa
  • muokata esitystä ja uudelleenjärjestellä esityksen elementtejä

 

OHJELMOINTI
  • On harjoitellut ohjelmointia sekä visuaalisessa että kielellisessä ohjelmointiympäristössä.

2. Tvt:n vastuullinen, turvallinen ja ergonominen käyttö.

(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen (3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen (5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen (7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen
  • On tutustunut nettietikettiin
  • Ymmärtää mediasisältöjen ikärajat ja turvallisen käytön
  • On harjoitellut nettietiketin noudattamista
  • Osaa käyttää tietoteknisiä laitteita koulun yhteisten pelisääntöjen mukaisesti
  • Ymmärtää älypuhelimen hyötykäytön mahdollisuudet
  • Tiedostaa ergonomiset näkökohdat
  • Osaa noudattaa Nettietikettiä (tekijänoikeudet ja lähdekritiikki) sekä ymmärtää omien henkilötietojen käytön vaatimukset ja riskit
  • Kiinnittää työskentelyssä huomiota terveellisiin ja ergonomisiin työtapoihin
  • Tiedostaa tietoturvan ja yksityisyydensuojan merkityksen
  • Osaa käyttäytyä eettisesti ja vastuullisesti verkossa ja erilaisissa yhteisöllisissä verkkoympäristöissä.
  • Osaa noudattaa tekijänoikeuksia
  • Osaa toimia oikein erilaisissa tietokoneen käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa: ohjelma jumittuu, tulostin ei tulosta, jne.
  • Ymmärtää tietoturvan periaatteet myös mobiililaitteella
  • Ymmärtää salasanan merkityksen ja hyvän salasanan kriteerit
  • Osaa suojata laitteensa haitalliselta materiaalilta.
  • Osaa välttää tiedon häviämisen.
  • Osaa pitää huolta omasta yksityisyydensuojastaan.
  • Tiedostaa terveellisten työtapojen merkityksen


3. Tvt:n käyttö tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.


(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen

(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen


(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen

(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen

  • Erottaa faktan ja fiktion sekä mainokset muusta aineistosta
  • Käyttää oppimispelejä ja –sovelluksia sujuvasti
  • Käyttää kuvallista lähdemateriaalia suunnittelun tukena
  • Hallitsee tiedonhaun alkeet
  • Osaa hakea tietoa tietoverkoista
  • Osaa käyttää hakukoneita
  • Osaa arvioida hakutulosten luotettavuutta
  • Osaa valita aiheeseen sopivia ja monipuolisia ilmaisutapoja erilaisissa tvt:n avulla toteutettavissa oppimistehtävissä
  • Osaa merkitä työskentelyssä käyttämänsä lähteet
  • Osaa etsiä itsenäisesti tietoverkoista monipuolista lähdemateriaalia
  • Osaa käyttää luovuutta hyvien hakusanojen keksimisessä
  • Osaa merkitä käyttämänsä tietolähteet
  • Osaa arvioida käyttämiänsä tietolähteitä
  • Osaa tehdä hakemuksen verkon kautta
  • Ymmärtää verkkoympäristön ja sosiaalisen median mahdollisuudet tulevissa opinnoissa, työelämässä ja arkitoimissa
  • Osaa arvioida myös erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen eroja.
  • On harjoitellut monipuolista kuvankäsittelyä
  • Osaa kuvata digitaalikameralla ja videokameralla
  • Osaa tallentaa ja toistaa ääntä tietokoneella
Osaa muokata kuvaa ja videota sekä liittää niitä muihin töihinsä

4. Tvt:n käyttö vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.


(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen (3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen (5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen (7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen
  • Osaa dokumentoida ja tallentaa omaa oppimistaan
  • Ymmärtää vastuullisen käyttäytymisen pelisäännöt sosiaalisessa mediassa
  • Taitaa sosiaalisen median perusteet
  • Osaa työskennellä yhteisöllisesti verkkoympäristössä (esim. antaa verkossa palautetta ja hyödyntää itse saamaansa palautetta)
  • Saa kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä
  • Osaa jakaa digitaaliset tuotokset
  • Osaa käyttäytyä vastuullisesti ja eettisesti tietoverkoissa
  • Osaa käyttää verkkopalveluita
  • Osaa hyödyntää erilaisia verkkoympäristöjä
  • Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia verkkoviestintäkanavia.
  • Osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa sekä kansainvälisessä vuorovaikutuksessa
Osaa käyttää sähköpostia ja lähettää liitetiedostoja

On suositeltavaa, että oppilaiden TVT-taidot mitataan taitotasotesteillä luokkien 3., 5. ja 8. jälkeen.